Лимонада от цветове от бъз - Elderflower Lemonade

 

 Една ароматна, освежаваща напитка. Не пропускам да направя от тази лимонада, когато цъфне ароматния бъз. Хубавото е, че цъфти почти месец и дори към края на юни  може да се намерят цъфнали съцветия. .Изсушаваме и за чай. Харесва ни у дома, точно по начина по който я приготвям- с повече цветове-за по-наситен аромат, подсладена с малко мед и овкусена с лимонов сок. Не разреждаме с допълнително количество вода. 


 Пробвали сме и сироп, но ароматът на вече разредената напитка ни е много слаб.Приготвя се много бързо, но трябва да престои поне 12 часа. Ние я пием след 24 часа. В хладилника може да се съхранява до 3-4 дни. Всъщност възможно е и по-дълъг период, но толкова най-много се задържа, ако съм направила по-голямо количество.


 Продукти:

* 20 съцветия бъз-напълно разцъфнали
* 2 л. вода
* 1 лимон нарязан на тънки парченца, предварително много добре измит със сода, четка и гореща вода.
* сока на 2 лимона, може да нарежете и корите и да сложите в каната
* 3 с.л. мед-около 60 гр.



Приготвянето на лимонадата е много лесно и бързо. Да изчакате да мине необходимото време е по-трудно.


 Поставят се всички съставки в стъклена кана, разбърква се и се оставя в хладилника за 24 часа.
Сервира се студена, ако искате може да прецедите. На мен ми харесва да гледам в чашата малките цветчета и да ги хрупна, както и лимона.


Растението е популярно и с името свирчовина. Клонките му имат мека сърцевина, която след като се извади може да се направи свирка. Запарка от сушени цветове се прилага при простудни заболявания, пневмонии, бронхит,  кашлица, има температуро понижаващо действие.Цялото растение се употребява за регулиране обмяната на веществата.В книгата по Фитотерапия, която имам, е дадена информация за различните части на растението, как и за какво се използват, но трябва да се прилагат под лекарско наблюдение, тъй като в големи дози са отровни.Аз използвам само   цветовете и плодчетата, но за тях, когато узреят- на есен.

 

Порадвайте се на слънцето и идващото лято с чаша от тази приятна напитка.


В почивните  дни излезте отново сред природата, открийте чиста поляна с бъз, наберете и отново заредете каните с вкусна лимонада.


Лилавите цветчета, които съм пуснала в чашите също  са от билка. Казва се горски слез (Malva sylvestris L. ) Като деца похапвахме от време на време от плодчетата. А сега суша за запарки от цветовете.

 
Опитайте непременно  и Лимонада от рози, малини и лимон

А скоро, когато цъфне розовият храст на баба ми, ще приготвя и други неща с рози 

Коментари

  1. Как ми се иска да мога да си я приготвя, но едва ли ще открия бъз... Много вкусно и красиво, Бети! И как си представям сега море, привечер и чашка от тази наслада... Ех, мечти. =)
    Благодаря, че сподели. Хубава вечер, Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, сигурно има и на Витоша.Наистина е вкусна и освежаваща!
      А варианта край морето с тази чаша е идеалният!
      Благодаря, Гери!

      Изтриване
  2. Това е и нашия сок от бъз, Бети :) т.е. на половинката ми. Много го харесва и не пропуска да си направи. Сега този, по-късно през лятото другия сок от узрелите зърна...
    Аз само ще се радвам на слънцето и на красивите ти снимки! Невероятни са!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепи, аз правя един сироп и мармалад от плодовете, ще видя твоя сок, ако си го публикувала.
      Благодаря ти!

      Изтриване
  3. Толкова много да обичам сок от бъз ... само да си намеря и аз ще си приготв един по твоята рецепта Бети! страхотен и мнооого красиво, много!
    Прегръдки :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еви, благодаря ти!
      Дано си намериш За мен лятото не епълно, ако не пийно от тази лимонада.

      Изтриване
  4. Когато децата бяха малки, този сироп задължително изпълваше няколко бутилки. Харесвахме го и заради аромата, и заради лепкаво-сладкия му вкус. А за лечебните му качества спор няма. И по една кутия сушени цветове за зимата прибирах. Но напоследък нещо съм го позабравила ... Благодаря ти, Бети, за подсещането!:) А снимките ти са така прекрасно освежаващи за очите, както бъзовата лимонада за тялото!
    Сърдечни поздрави и хубав утрешен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз в детството си имам един бегъл спомен от някакви естествено газиращи се и гърмящи бутилки...:)Това, което приготвям е за директна консумация, не е термично обработено и вероятно нетрайно-т.е. не е подходящо за зимнина.
      Но пък може и да затворя някой ден някое шише.
      Благодаря ти, Албенче!

      Изтриване
  5. Много ми хареса тази лимонада! Снимките също:) Поздрави, Бети! Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  6. Много я обичам тази лимонада (при нас е популярна като швепс от бъз) :) Всяка година правя точно както си описала, но със захар. Тази година, живот и здраве, ще направя с мед. Много симпатични бъркалки си имаш, Бети! И снимките... изпивам ги на един дъх :)
    Поздрави и прегръдки! Ти си фабрика за добро настроение :) Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Щом я наричате швепс, вероятно е газирана. Изчаква се да започне ферментация?
      Когато мога да заместя захарта с мед го оправя с голямо удоволствие. Не се получава навсякъде, но в тези студени лимонади, чайове, смутита и други напитки се получава.Обичам мед и като вкус и това, че е нещо истинко...
      А тази лимонадка, докато цъфти бъз непрекъснато имаме в хладилника.
      Бъркалчиците и аз много си ги харесвам :)
      Благодаря ти, Снежи!
      Прегръдка!

      Изтриване
    2. Не, не е газирана и няма ферментация. Точно както си описала така я приготвяме, но не знам защо е популярна под името швепс. И признавам си, не съм се и замисляла грешно ли е или не:)

      Изтриване
  7. UMMMMM!!! que rico, se me hace la boca agua sólo de mirarlo. Feliz semana y besitos desde Canarias.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Esta planta probablemente ocurre a usted y usted puede hacer esta deliciosa limonada. Gracias, Maria, por el comentario que dulce!

      Изтриване
  8. Любимата напитка у нас, с тази разлика, че и аз като Снежи, я правя със захар, но ще пробвам твоя вариант. Снимките ти са убийствени, както винаги. Слънчев ден, Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таня, винаги когато мога замествам захарта с мед- особено в тези свежи напитки.
      Надявам се да ти хареса, а и с меда ще добавиш ензими и още полезни вещества, които в захарта за жалост липсват.
      Благодаря ти, Таня!

      Изтриване
  9. Бети, всеки път ме впечатляваш все повече и повече! Толкова е красиво и вкусно при теб, а бъз не съм пила от детските си години и е време това да се промени :-)
    Снимките са обаятелни, както винаги!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Борислава, не отлагай, толкова е приятно, когато замирише на бъз у дома и този аромат влезе в чашата, а после в ума....и те пренесе в любима къща или на слънчева поляна...
      Благодаря ти!

      Изтриване
  10. От всичко искам да опитам щом влезя в блога ти ,Бети ! Чудесно и красиво поднесена лимонада , а тази с рози ,малини и лимон не ми дава мира , така ме очарова !
    Прегръдки за красивата публикация ! Хубава вечер ,Бети !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ив, радваш ме много! Скоро ще има и малини ще пием розова лимонада :)
      Хубаво и слънчево утре!

      Изтриване
  11. Така ме размечта с тази публикация, Бети, гледам от прозореца на стаята в офиса цъфналия бъз и ми иде да хукна да го бера, само дето тук е мръсно, та ще почакам до уикенда....Страхотни снимки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз чакам уикенда, че и моята взе да привършва в хладилника.
      Благодаря ти сърдечно!

      Изтриване
  12. А Бети как ме просветли за розавите цветчета :D Като малка и аз им хапвах плодчетата и с другите деца им викахме банички :D Не знам защо :) А лимонадката ти чудна, като видях празната чаша, направо усетих глътка свежест!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А ние им казвахме питчици-от малки питки...:)
      Наистина е много свежа, много я обичам.
      Прегръдка!

      Изтриване
  13. Много я обичам тази лимонадка, мама прави само, че сироп и го разреждаме, а едно време запечатвахме в бутилки с парафин:). Ще пробвам твоят вариант на лимонадка, наистина аромата ще е по-наситен. Много свежест има тук, Бети, но при теб винаги е слънчево и красиво! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате,благодаря!
      И аз запечатвам разни неща с парафин-главно студено приготвените сиропи и виното.

      Изтриване
  14. Правехме преди години швепс /както Снежи пише/, но от тревистия бъз, а есента сироп.
    Чудесно предложение, прекрасни снимки!
    А слез готвех с ориз. Виж как ме подсети за тази рецепта ! :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се и се надявам да я публикуваш.Аз с ориз съм готвила цветове от тиквички.
      Благодаря ти!

      Изтриване
    2. Ето още нещо ново, което научавам! :) Благодаря!

      Изтриване
    3. Ще проверя за оризовата манджичка :)

      Изтриване
  15. Бети, утре не съм на работа и планирах да обера де що цъфти в наше село;) За да си направя сироп за зимата. Ама ще взема още 40-тина стръка за тази ароматна лимонада-решено е;) Благодаря- тъкмо навреме идваш с тази оферта;)
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, страхотно! Няма значение дали са 15 или 20 важно е да са повече от символичните 5-6 цвята. Ще пробвам да затворя сироп, направен по-студен начин и се надявам да не се наложи да мажа мазата :)
      Прегръдка!

      Изтриване
  16. Миналата неделя се насладих на разцъфналите нежни цветчета и на аромата! Веднага си спомних за теб и за чудесната лимонада, която приготвяш!

    ОтговорИзтриване
  17. Предложението е много навременно, Бети! Вече два пъти правих сироп от бъз и си го изпихме, лимонада не съм правила още. Изглежда прелестно. А и бъзът е много добър лек за бронхити, облекчава дишането.
    Днес си набрах и наредих да суша за чай. Ако ми попадне пак цвят ще пробваме твоята лимонада.

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марта, благодаря ти! Надявам се да ти хареса.

      Изтриване
  18. Анонименавгуст 23, 2013

    Всеки, който обича Сок от бъз, може да намери за интересна едноименната страница във Facebook!

    ОтговорИзтриване
  19. Анонименаприл 30, 2014

    Очаквам с нетърпение вкуснотийки от розов цвят. Апропо.... аз винаги правя тази лимонада но със захар и сок от лимон. През празниците ще добавя твоите подобрения. -) БЛАГОДАРЯ

    ОтговорИзтриване
  20. Ще се радвам да ти допадне!
    Избягвам бялата захар, когато е възможно.
    Очаквам с нетърпение цъфтежа на розите и бъзака.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни