неделя, 13 октомври 2013 г.

Френски ябълков тарт - French Apple Tart



Ябълките са любимият ни плод през есента. Наслаждаваме се на гроздето, в различните му варианти, на крушите, на тиквите, на дюлите, но ябълките са безспорен фаворит. Освен пресни, в салати, под формата на сок ги хапваме на чипс, на мус и разбира се в сладкиши.
Много пъти съм приготвяла Тарт Татен, този бърз щрудел, който изчезва светкавчно. Приготвих и  плодови бонбони от дюли и ябълки . 

Днешният ден, макар и леко влажен бе много приятен. След разходката преди обяд, се прибрахме гладни за сладкиш! Ябълков!


 Този ябълков тарт, е френски. Не знам защо. А са ми много интересни рецептите с история. Някой ден ще проуча, ако вие знаете ще ми е интересно да споделите.
 Погледнах няколко рецепти, всички си приличаха, в някои от тях плънката, освен  ябълки имаше и Frangipane- прави се от масло, яйца, захар и смлени бадеми. В няколко рецепти беше сложена под ябълките, а в други ябълките се поливаха с тази смес.Аз се спрях на тази рецепта, като в последствие реших да не слагам тази част от плънката. Ако вие искате може да опитате и с тази плънка под ябълките.Аз само поръсих отгоре с малко захар и бучици масло. Също така, не сложих жълтък в тестото и отгоре намазах с желе от дюли. А освен това в блата сложих малко канела.
 


Продукти за тестото:

адаптирано от тук

* 1,5 чаени чаши брашно
* 1/4 чаена лъжичка сол
* 1/2 ч.л. канела
* 1 капсула ванилия на д-р Йоткер
* 125 грама студено масло, нарязано на малки кубчета, + допълнително за намазване на формата
* 2-3 супени лъжици ледена вода

Ако не желаете да използвате масло, може да приготвите този блат


Продукти за плънка:

* 5-6 кисели ябълки
* 1-2 лъжици захар
* 30 гр студено масло нарязано на кубчета
* няколко лъжици желе от дюли, за съжаление не успях да си направя от кайсии.



 Приготвяне:

 Приготовяне:

1.Сложете брашното, канелата, ванилията, солта и маслото на кубчета в купата на блендера. Завъртете няколко пъти. Проверете сместа- трябва да прилича на пясък. Ако все още се забелязват парченца масло, завъртете още няколко секунди.Най-добре това става с пулсиране.Добавете 1 с.л. вода и отново завъртете.Прибавяйте по една лъжица, като завъртате блендера след всяка. Целта е да се получи топка тесто.Когато тестото се заформи, извадете от купата на блендера и оформете с ръка. Не месете дълго-само колкото да го съберете.Завийте със свежо фолио и поставете в хладилника за час-два.
2. През това време обелете ябълките. Разполовете по височина и с лъжичката за топчета отстранете семките.Поставете ги удобно за рязане- с изпъкналата част на горе и нарежете на филийки около 2-3 мм дебели.Запазете ги на купчинки.
3. Загрейте фурната на 190 С.
4. Намажете формата с масло.
5. Разточете охладеното тесто върху хартия или плот, леко поръсени с брашно. Дебелината е около 6-7 мм. С тази дебелина аз направих тарт във   форма с диаметър 20-22 см.Тестото трябва да се разточи с диаметър по-голям, за да стигне и за стените на формата. Сгънете блата върху точилката и го разположете във формата. Притиснете към дъното и стените. Надупчете с вилица. Минете с точилката отгоре за да отстраните излишното тесто равномерно.От него аз направих две малки тарти.


6. Наредете ябълките в каквато форма желаете. Аз го просто взех нарязаните купчинки и леко ги разместих в тавичката.Запълних свободните места с по-малки парченца.
7. Поръсете със захар и пуснете няколко бучици масло.Маслото би могло да се разтопи и равномерно да се разнесе с четка отгоре.


8. Пече се около 35-40 минути. Отначало на 190-200 С или докато леко покафенеят ябълките, След това намалете на 170 С. Внимавайте да не изгорят краищата на тарта.

 9. След изпичането извадете и оставете да се охлади. Преди поднасяне, стопете дюлевото или кайсиево желе и с четка намажете отгоре.

 

Може да сервирате с яйчен крем, бита сметана, или със сладолед. Аз сервирах с кокосов сладолед и леко напудрих с канела.




                                                                 Да ви е сладко!
                                                         Насладете се на есента!

45 коментара:

  1. И сега мога само да се надявам, че съм първа тук и ще успея да опитам от останалите две парченца... Е, от едното само, другото ще го споделя с другарче, не съм толкова лакома. :)
    Бети, прекрасно е всичко отново! И знаеш ли... Казват, че това е един от минусите, когато не си на мястото, на което се приготвя нещичко - че не може да усетиш аромата му. Ами... Аз пък искам да ти кажа, че сякаш долавям аромата на твоите вкусотии, толкова колорит събираш на едно място...
    Сърдечни поздрави ти изпращам и още подобни есенни дни пожелавам - красиви и споделени! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери и аз понякога за това съжалявам, че не могат читателите да опитат и подушат храната. Старая се, чрез снимките да се усети това, което не може да се опита и хората да пожелаят да си го направят...
      Благодаря ти за милите думи!
      И аз се надявам на една дълга и топла есен, с възмоност за излети.

      Изтриване
  2. Толкова харесвам есента, а тук при теб Бети, с този великолепен сладкиш и есенни багри е направо божествена :) Прекрасни снимки! Направо ме омаяха!
    Насладих се и на снимки и на сладкиш и на едно такова спокойствие окъпано в тишина, лъхащо от тях!
    Велико!
    Прегръщам те :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, сърдечно ти благодаря! Есента е следващия любим сезон след пролетта, която обожавам, точно заради колорита, ароматите и изобилието. Очакването за студената зима, което имаме всяка вечер и ранна сутрин е това, което ме резервира. Искам денят, огрян от слънцето да е по-дълъг и да мога дълго да се разхождам :)

      Благодаря ти милите думи!
      Прегръдка!

      Изтриване
  3. Божествена е станала! И с тази топка сладолед.. А снимките са есенна цветна приказка! Хубава нова седмица, Бети :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много си падам по комбинацията на топъл сладкиш със сладолед...
      Благодаря, Лучия!
      Хубава и на теб!

      Изтриване
  4. Бети, толкова красиво!
    И сладкишът ти и това, което си уловила с фотоапарата си!
    Чудесно е! Няколко пъти скролнах снимките! Любима ми е снимката с червените храсти и втората с тарта!
    Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сандра, благодаря сърдечно!
      Радвам се, че ти харесват!

      Изтриване
  5. Пу за мен, малката тарталетка! Толкова красиви есенни снимки, толкова много вдъхновение, толкова вкусно, ароматно и красиво е при теб, Бети! Ще ми се да поседна там, до тарт татена и да се наслаждавам на природата, на сладкиша... Прекрасна есен! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :)Едната от малките, дъщеря ми похапна, докато се наснима майка й! А после бързо, бързо къде със сладолед , къде в движение изчезваше скоростно и останалия...
      Кати, това не е тарт татен, друг някакъв френски ябълков тарт. Аз споменах, че тази есен правих, но не съм публикувала още такъв. Той се пече наобратно и има карамелен вкус. Скоро май ще направя и ще публикувам.
      Благодаря ти!
      Хубави есенни дни и голям прегръдка!

      Изтриване
  6. Невероятни есенни багри и не само цветове, но и вкусове. Чудесен тарт, с удоволствие бих се почерпила с едно огромно парче! Прекрасно есен, Бети и успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на теб прекрасна и вдъхновена есен, мила Таня!
      Благодаря ти!

      Изтриване
  7. Чудесен е, Бети! Невероятно си пресъздала есенното настроение. Откъде я намери тази.. маса ли е, пейка ли е, насред горичката :) Много добро попадение е!
    Поздрави,
    Зорница

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зори, благодаря ти!
      Радвам се, че ти харесва!
      Който скита из горите намира разни неща ;)
      Поздрави!

      Изтриване
  8. Мамма миа, какви прекрасни снимки!!! Пак ме хвърли в приказния свят, Бети. Днес беше в Хензел и Гретел, може би заради гората... :)
    И аз правих преди време подобен френски тарт, изпадна ми стара рецепта. Пишеше, че е Алзаски ябълков тарт. Не се задълбах в историята, но той имаше и заливка от яйце и сметана. Някой ден ще стигна да го кача :)
    Вълшебна презентация, Бети!!!! :*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тики, благодаря ти за настроението!
      Обичам много приказките :)
      Аз не съм и търсила история, просто нямах време, трябваше "спешно " да се направи ябълков сладкиш...Дори преди да сложа сладкиша пуснах сладолед в машината....
      А като спомена това за яйцето и сметаната, преди години от някакво немско списание бях правила олд фешън :) сладкиш с цели ябълки, пълни с орехи и стафиди и полети с разбита сметана и яйца. Но не помня имаше ли стени или само бисквитена основа- нещо като чийз кейк.... Ще трябва да го потърся. Беше много, много вкусно.

      Изтриване
  9. Отговори
    1. Grazie per il tuo bel commento! Grazie per l'arresto!

      Изтриване
  10. Много вкусно,много ароматно и много красиво си оформила този тарт,Бети!Отново превъзходна,цветна,есенна приказка!Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  11. Красиво и много вкусно! При тебе винаги е така, Бети! Обичам когато рецептата е придружена с малко история и ти се услажда повече и ти е интересно:)!
    Прегръдка! Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз, Ивана!
      И ти се иска непременно да опиташ... да се отнесеш там в историята....да усетиш духа и атмосферата....
      За разлика от историята на Тарт Татен, която знам и съм разказала, когато публикувах доматените мини тарт-татени, за този сладкиш нямам информация. А е възможно и да няма.
      Прегръдка и усмивки!

      Изтриване
  12. Не мога да ти опиша как ме зареждаш всеки път, когато се отбия при теб! Голяма красота!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, и аз, като видя коментарата ти-много се радвам, много!
      Прегръдка!

      Изтриване
  13. Бети, ти отново си с неустоимо вкусно и елегантно предложение и великолепни есенни снимки! Просто греят есенните багри от екрана!
    След преместването, аз имам затруднения със снимките, затова благородно завиждам на прекрасната светлина, грееща от твоите!
    Прегръдки и пожелание за великолепно есенно настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С ябълки и хрупкав маслен блат - наистина е вкусно! И есента е прекрасна, аз само я видях, Лети!
      Благодаря ти!

      Прекрасно разбирам за какво говориш!

      Изтриване
  14. Ама голяма красота- не случайно есента ми е любимка!
    Бети, вдъхновяваш! Що няма повечко време да за развихря и аз есенно;) Поздрав и продължавай да радваш!

    ОтговорИзтриване
  15. Ама, ти си падаш и по зимата, а аз не! И за това ми е втора любимка есента! Живота, който се събужда през пролетта повече ме очарова, а и като съм в очакване на лятото, морето и вълните....
    Сигурна съм, че ще ме очароваш с прекрасни снимки, Марти!

    ОтговорИзтриване
  16. Попаднала съм в приказка, Бети, обожавам този сезон, а при теб той е пълната си красота.
    Благодаря за удоволствието - идея, снимки, цветове, композиции, рецепта и настроение...
    Поздрави, хубави, усмихнати и вдъхновени есенни ден, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, благодаря за прекрасния ти коментар!

      Изтриване
  17. Бети, поредната невероятна публикация! Снимките са изключително красиви! Цялата публикация е като картина от средновековен гоблен!
    С пожелание са изпълнен с творчество ден, сърдечни поздравления!

    ОтговорИзтриване
  18. Бети, прелестна есенна феерия си сътворила, поздравления! Благодаря за споделената красота!

    ОтговорИзтриване
  19. Бети, представила си поредното съвършенство с толкова финес и предварителен замисъл. Всичко е в топлата палитра на есента и няма как да те остави безразличен.
    Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Уичи, благодаря ти за милите думи !

      Изтриване
  20. Може ли същия тарт да се приготви с банани вместо с ябълки, или са прекалено меки плодовете?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Любима!
      Аз бих опитала с круши. Можеш да пробваш една мини тарталета с остатъка от тестото с банан. Когато правя тарта следващия път аз ще пробвам с банан. Харесвам кексчета с банани, нокагато е в тестото, харесвам и за кратко карамелизирани в тиган, а като печена плънка- не съм пробвала, не съм сигурна дали ще ми допадне.Децата ми като бяха малки обичаха печен банан.

      Изтриване
  21. Много обичам ябълкови сладкиши, а тази есен все още нито един не съм направила...
    Май ще започна с твоя, и без това ми се ще да е нещо ново, макар при ябълките повечето неща да се повтарят. Тук, обаче виждам и една добавка - желе, дюлево :) и всичко ме кара да слюноотделям само пред снимката. Представям си като ми заухае какво нетърпение ще е. :)))
    Красиво оформено и поднесено, както винаги, а това за мен е от решаващо значение дали ще реша да опитам почерпка или идея за някое ястие.
    Благодаря за насладата и рецептата, мила!
    Целувки и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  22. Разкош, просто разкош! Снимките са невероятни, цветни, зареждащи!
    Чак тук ми замириса на сладкиш с ябълки :)

    ОтговорИзтриване