Френски ябълков тарт - French Apple Tart



Ябълките са любимият ни плод през есента. Наслаждаваме се на гроздето, в различните му варианти, на крушите, на тиквите, на дюлите, но ябълките са безспорен фаворит. Освен пресни, в салати, под формата на сок ги хапваме на чипс, на мус и разбира се в сладкиши.
Много пъти съм приготвяла Тарт Татен, този бърз щрудел, който изчезва светкавчно. Приготвих и  плодови бонбони от дюли и ябълки . 

Днешният ден, макар и леко влажен бе много приятен. След разходката преди обяд, се прибрахме гладни за сладкиш! Ябълков!


 Този ябълков тарт, е френски. Не знам защо. А са ми много интересни рецептите с история. Някой ден ще проуча, ако вие знаете ще ми е интересно да споделите.
 Погледнах няколко рецепти, всички си приличаха, в някои от тях плънката, освен  ябълки имаше и Frangipane- прави се от масло, яйца, захар и смлени бадеми. В няколко рецепти беше сложена под ябълките, а в други ябълките се поливаха с тази смес.Аз се спрях на тази рецепта, като в последствие реших да не слагам тази част от плънката. Ако вие искате може да опитате и с тази плънка под ябълките.Аз само поръсих отгоре с малко захар и бучици масло. Също така, не сложих жълтък в тестото и отгоре намазах с желе от дюли. А освен това в блата сложих малко канела.
 


Продукти за тестото:

адаптирано от тук

* 1,5 чаени чаши брашно
* 1/4 чаена лъжичка сол
* 1/2 ч.л. канела
* 1 капсула ванилия на д-р Йоткер
* 125 грама студено масло, нарязано на малки кубчета, + допълнително за намазване на формата
* 2-3 супени лъжици ледена вода

Ако не желаете да използвате масло, може да приготвите този блат


Продукти за плънка:

* 5-6 кисели ябълки
* 1-2 лъжици захар
* 30 гр студено масло нарязано на кубчета
* няколко лъжици желе от дюли, за съжаление не успях да си направя от кайсии.



 Приготвяне:

 Приготовяне:

1.Сложете брашното, канелата, ванилията, солта и маслото на кубчета в купата на блендера. Завъртете няколко пъти. Проверете сместа- трябва да прилича на пясък. Ако все още се забелязват парченца масло, завъртете още няколко секунди.Най-добре това става с пулсиране.Добавете 1 с.л. вода и отново завъртете.Прибавяйте по една лъжица, като завъртате блендера след всяка. Целта е да се получи топка тесто.Когато тестото се заформи, извадете от купата на блендера и оформете с ръка. Не месете дълго-само колкото да го съберете.Завийте със свежо фолио и поставете в хладилника за час-два.
2. През това време обелете ябълките. Разполовете по височина и с лъжичката за топчета отстранете семките.Поставете ги удобно за рязане- с изпъкналата част на горе и нарежете на филийки около 2-3 мм дебели.Запазете ги на купчинки.
3. Загрейте фурната на 190 С.
4. Намажете формата с масло.
5. Разточете охладеното тесто върху хартия или плот, леко поръсени с брашно. Дебелината е около 6-7 мм. С тази дебелина аз направих тарт във   форма с диаметър 20-22 см.Тестото трябва да се разточи с диаметър по-голям, за да стигне и за стените на формата. Сгънете блата върху точилката и го разположете във формата. Притиснете към дъното и стените. Надупчете с вилица. Минете с точилката отгоре за да отстраните излишното тесто равномерно.От него аз направих две малки тарти.


6. Наредете ябълките в каквато форма желаете. Аз го просто взех нарязаните купчинки и леко ги разместих в тавичката.Запълних свободните места с по-малки парченца.
7. Поръсете със захар и пуснете няколко бучици масло.Маслото би могло да се разтопи и равномерно да се разнесе с четка отгоре.


8. Пече се около 35-40 минути. Отначало на 190-200 С или докато леко покафенеят ябълките, След това намалете на 170 С. Внимавайте да не изгорят краищата на тарта.

 9. След изпичането извадете и оставете да се охлади. Преди поднасяне, стопете дюлевото или кайсиево желе и с четка намажете отгоре.

 

Може да сервирате с яйчен крем, бита сметана, или със сладолед. Аз сервирах с кокосов сладолед и леко напудрих с канела.




                                                                 Да ви е сладко!
                                                         Насладете се на есента!

Коментари

  1. И сега мога само да се надявам, че съм първа тук и ще успея да опитам от останалите две парченца... Е, от едното само, другото ще го споделя с другарче, не съм толкова лакома. :)
    Бети, прекрасно е всичко отново! И знаеш ли... Казват, че това е един от минусите, когато не си на мястото, на което се приготвя нещичко - че не може да усетиш аромата му. Ами... Аз пък искам да ти кажа, че сякаш долавям аромата на твоите вкусотии, толкова колорит събираш на едно място...
    Сърдечни поздрави ти изпращам и още подобни есенни дни пожелавам - красиви и споделени! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери и аз понякога за това съжалявам, че не могат читателите да опитат и подушат храната. Старая се, чрез снимките да се усети това, което не може да се опита и хората да пожелаят да си го направят...
      Благодаря ти за милите думи!
      И аз се надявам на една дълга и топла есен, с възмоност за излети.

      Изтриване
  2. Толкова харесвам есента, а тук при теб Бети, с този великолепен сладкиш и есенни багри е направо божествена :) Прекрасни снимки! Направо ме омаяха!
    Насладих се и на снимки и на сладкиш и на едно такова спокойствие окъпано в тишина, лъхащо от тях!
    Велико!
    Прегръщам те :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, сърдечно ти благодаря! Есента е следващия любим сезон след пролетта, която обожавам, точно заради колорита, ароматите и изобилието. Очакването за студената зима, което имаме всяка вечер и ранна сутрин е това, което ме резервира. Искам денят, огрян от слънцето да е по-дълъг и да мога дълго да се разхождам :)

      Благодаря ти милите думи!
      Прегръдка!

      Изтриване
  3. Божествена е станала! И с тази топка сладолед.. А снимките са есенна цветна приказка! Хубава нова седмица, Бети :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много си падам по комбинацията на топъл сладкиш със сладолед...
      Благодаря, Лучия!
      Хубава и на теб!

      Изтриване
  4. Бети, толкова красиво!
    И сладкишът ти и това, което си уловила с фотоапарата си!
    Чудесно е! Няколко пъти скролнах снимките! Любима ми е снимката с червените храсти и втората с тарта!
    Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сандра, благодаря сърдечно!
      Радвам се, че ти харесват!

      Изтриване
  5. Пу за мен, малката тарталетка! Толкова красиви есенни снимки, толкова много вдъхновение, толкова вкусно, ароматно и красиво е при теб, Бети! Ще ми се да поседна там, до тарт татена и да се наслаждавам на природата, на сладкиша... Прекрасна есен! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :)Едната от малките, дъщеря ми похапна, докато се наснима майка й! А после бързо, бързо къде със сладолед , къде в движение изчезваше скоростно и останалия...
      Кати, това не е тарт татен, друг някакъв френски ябълков тарт. Аз споменах, че тази есен правих, но не съм публикувала още такъв. Той се пече наобратно и има карамелен вкус. Скоро май ще направя и ще публикувам.
      Благодаря ти!
      Хубави есенни дни и голям прегръдка!

      Изтриване
  6. Невероятни есенни багри и не само цветове, но и вкусове. Чудесен тарт, с удоволствие бих се почерпила с едно огромно парче! Прекрасно есен, Бети и успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на теб прекрасна и вдъхновена есен, мила Таня!
      Благодаря ти!

      Изтриване
  7. Чудесен е, Бети! Невероятно си пресъздала есенното настроение. Откъде я намери тази.. маса ли е, пейка ли е, насред горичката :) Много добро попадение е!
    Поздрави,
    Зорница

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зори, благодаря ти!
      Радвам се, че ти харесва!
      Който скита из горите намира разни неща ;)
      Поздрави!

      Изтриване
  8. Мамма миа, какви прекрасни снимки!!! Пак ме хвърли в приказния свят, Бети. Днес беше в Хензел и Гретел, може би заради гората... :)
    И аз правих преди време подобен френски тарт, изпадна ми стара рецепта. Пишеше, че е Алзаски ябълков тарт. Не се задълбах в историята, но той имаше и заливка от яйце и сметана. Някой ден ще стигна да го кача :)
    Вълшебна презентация, Бети!!!! :*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тики, благодаря ти за настроението!
      Обичам много приказките :)
      Аз не съм и търсила история, просто нямах време, трябваше "спешно " да се направи ябълков сладкиш...Дори преди да сложа сладкиша пуснах сладолед в машината....
      А като спомена това за яйцето и сметаната, преди години от някакво немско списание бях правила олд фешън :) сладкиш с цели ябълки, пълни с орехи и стафиди и полети с разбита сметана и яйца. Но не помня имаше ли стени или само бисквитена основа- нещо като чийз кейк.... Ще трябва да го потърся. Беше много, много вкусно.

      Изтриване
  9. Много вкусно,много ароматно и много красиво си оформила този тарт,Бети!Отново превъзходна,цветна,есенна приказка!Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  10. Красиво и много вкусно! При тебе винаги е така, Бети! Обичам когато рецептата е придружена с малко история и ти се услажда повече и ти е интересно:)!
    Прегръдка! Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз, Ивана!
      И ти се иска непременно да опиташ... да се отнесеш там в историята....да усетиш духа и атмосферата....
      За разлика от историята на Тарт Татен, която знам и съм разказала, когато публикувах доматените мини тарт-татени, за този сладкиш нямам информация. А е възможно и да няма.
      Прегръдка и усмивки!

      Изтриване
  11. Не мога да ти опиша как ме зареждаш всеки път, когато се отбия при теб! Голяма красота!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, и аз, като видя коментарата ти-много се радвам, много!
      Прегръдка!

      Изтриване
  12. Бети, ти отново си с неустоимо вкусно и елегантно предложение и великолепни есенни снимки! Просто греят есенните багри от екрана!
    След преместването, аз имам затруднения със снимките, затова благородно завиждам на прекрасната светлина, грееща от твоите!
    Прегръдки и пожелание за великолепно есенно настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С ябълки и хрупкав маслен блат - наистина е вкусно! И есента е прекрасна, аз само я видях, Лети!
      Благодаря ти!

      Прекрасно разбирам за какво говориш!

      Изтриване
  13. Ама голяма красота- не случайно есента ми е любимка!
    Бети, вдъхновяваш! Що няма повечко време да за развихря и аз есенно;) Поздрав и продължавай да радваш!

    ОтговорИзтриване
  14. Ама, ти си падаш и по зимата, а аз не! И за това ми е втора любимка есента! Живота, който се събужда през пролетта повече ме очарова, а и като съм в очакване на лятото, морето и вълните....
    Сигурна съм, че ще ме очароваш с прекрасни снимки, Марти!

    ОтговорИзтриване
  15. Попаднала съм в приказка, Бети, обожавам този сезон, а при теб той е пълната си красота.
    Благодаря за удоволствието - идея, снимки, цветове, композиции, рецепта и настроение...
    Поздрави, хубави, усмихнати и вдъхновени есенни ден, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, благодаря за прекрасния ти коментар!

      Изтриване
  16. Бети, поредната невероятна публикация! Снимките са изключително красиви! Цялата публикация е като картина от средновековен гоблен!
    С пожелание са изпълнен с творчество ден, сърдечни поздравления!

    ОтговорИзтриване
  17. Бети, прелестна есенна феерия си сътворила, поздравления! Благодаря за споделената красота!

    ОтговорИзтриване
  18. Бети, представила си поредното съвършенство с толкова финес и предварителен замисъл. Всичко е в топлата палитра на есента и няма как да те остави безразличен.
    Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  19. Може ли същия тарт да се приготви с банани вместо с ябълки, или са прекалено меки плодовете?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Любима!
      Аз бих опитала с круши. Можеш да пробваш една мини тарталета с остатъка от тестото с банан. Когато правя тарта следващия път аз ще пробвам с банан. Харесвам кексчета с банани, нокагато е в тестото, харесвам и за кратко карамелизирани в тиган, а като печена плънка- не съм пробвала, не съм сигурна дали ще ми допадне.Децата ми като бяха малки обичаха печен банан.

      Изтриване
  20. Много обичам ябълкови сладкиши, а тази есен все още нито един не съм направила...
    Май ще започна с твоя, и без това ми се ще да е нещо ново, макар при ябълките повечето неща да се повтарят. Тук, обаче виждам и една добавка - желе, дюлево :) и всичко ме кара да слюноотделям само пред снимката. Представям си като ми заухае какво нетърпение ще е. :)))
    Красиво оформено и поднесено, както винаги, а това за мен е от решаващо значение дали ще реша да опитам почерпка или идея за някое ястие.
    Благодаря за насладата и рецептата, мила!
    Целувки и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  21. Разкош, просто разкош! Снимките са невероятни, цветни, зареждащи!
    Чак тук ми замириса на сладкиш с ябълки :)

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни