Сладко от черници - Mulberry Jam


Имало едно време две деца, момиче и момче, които живеели в различни градове и не се познавали. Летата гостували на бабите си на село. Различни села. Обикаляли със съседските деца улиците. Утрините им започвали с пържени питки и сладко, обедите на бързо с филия с лютеница,...те бързали имали планове с децата.... Децата обожавали да ядат плодове от дърветата- череши, вишни, сливи черници...И ако нямало в двора на бабите им, то в двора на съседите или покрай черните пътища имало. Играели до тъмно, и с изподрани колене се прибирали при бабите си, които ги измивали със слънчева вода, (Не може да се легне мръсен!- бабите, ах тези сладки баби, имали железни закони) гощавали ги с вкусна манджичка и децата заспивали, унесени от песента на щурците.
Минали години, момчето и момичето пораснали и един ден се запознали. Веднъж тръгнали с мотор на дълъг път. Спрели по пътя до една чешма да се освежат и разтъпчат. От двете страни на пътя имало две огромни черници-едната бяла, другата черна. Момчето застанало под бялата, а момичето под черната. Тогава си припомнили детските години и момчето споменало, че баба му всяка година правела сладко от черници и му било любимо. Момичето никога не било чувало за такова сладко, но решило да направи. Трябва да се съхраняват хубавите спомени, особено от любимите баби. И от тогава тя прави това сладко.Всяка година те намират по една бяла и една черна черница, ядат до насита,( за ужас на сина им- неизмити плодове) Пълнят една голяма кошница  и тя приготвя вкусното сладко.


На въпроса как се прави това сладко, отговорът бил- както  ти ги правиш- с малко сироп. И речено-сторено.

От миналата година се каня да снимам и да ви покажа това любимо сладко. Харесва ми, че черниците запазват формата си. Сладкото има лек дъх на горски плодове, има наситен приятен цвят. Вкусно е и като основен фон, ако мога така да се изразя за сладко от по-ароматни плодове като касис, малини, или смес от горски плодове. Добра основа е и за сорбета и сладоледи.



Моите сладка, наистина са подчинени на правилото да няма много сироп.За сгъстяване използвам пектин и всички у дома много ги харесват. И майка и баба правят хубави сладка- с хубав кристален, но много сироп, много подходящ за поднасяне в онези малки стъклени чинийки и с гостите да се дивят на:" Ах, какъв прекрасен сироп". Аз пък като дете винаги изяждах плодовете и пъхах сиропа в чашата с вода, с която обичайно се сервират тези сладини. Когато започнах сама да правя сладка, малко по-малко намалявах захарта и съответно сиропа. И без това само плодовете използвам. А за сиропи си правя отделно в бутилки.
 

И така, ако ви харесват черниците и на вас или искате да пробвате ето как правя моето сладко.За разнообразие сложих ванилови семенца от шушулка. Получи се интересно и вкусно.


Продукти:

* 1,5 кг черници
* 500 гр. захар
* 20 гр. пектин
* 1 шушулка ванилия
* 100-200 мл. вода при необходимост
* 1 ч.л. лимонтозу

Приготвяне:

Естествено черниците се измиват, премахват се клончета, листенца, буболечици. Бурканчетата също са измити, подсушени, поставени на топло. Черниците се поставят  в тенджерата, където ще се варят.Пектинът се смесва със захарта и сместта се изсипва при черниците. Обърква се много добре и се оставя известно време. Черниците пускат сок и захарта овлажнява. Наливам 100 мл от водата, ако няма достатъчно сок. Включвам котлона и разбърквам непрекъснато докато заври. Черниците започват да пускат сок, но първоначално такъв няма и може да загори. Ако е необходимо силата на огъня може да се намали и да се добави още малко вода. Не изливайте цялата вода наведнъж. Не е  фатално и да излеете, ще имате малко повече сироп в сладкото.  Добавям семенцата от ваниловата шушулка и варя още малко-10-15 минути. Отпенвам, ако е необходимо. Добавям лимонтозуто и варя още 4-5 минутки. Изключвам и бързичко напълвам бурканчетата. Оставям ги на плота с капачките надолу докато изстинат. Не стерилизирам. Но ако вие желаете, може да го направите за 5 минути от завирането на водата. А може би фурната ви има опция за стерилизиране на буркани.

Коментари

  1. Прекрасни спомени, Бети
    и много ароматно сладко!
    Прегръдка и много усмивки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, благодаря ти!
      Прегръдка и за теб!

      Изтриване
  2. No conocía ese fruto, es parecido a la mora no? Que buena debe estar esa mermelada!! Besos Bety.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. These are the fruits of a tree with the Latin name (Morus). They are sweet and reminiscent of the aroma of blackberries. There are white mulberries grow in Bulgaria roadsides.

      Изтриване
  3. Бети, спомни ми за времето когато и аз го правех, както и компот! От бяла, розова или черна черница /по нашия край диалектно ги наричаме "дуди"/. Много го харесвам. За съжаление години наред не мога да си набера, да се наям до насита, както и да приготвя сладко или компот (:
    Ще се наслаждавам на твоето! Перфектни снимки, толкова реално изглежда!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тили, аз до насита си хапвам от дървото. По-вкусно ми е, не е като в чинията...:) А компот не съм правила. Правя сироп и сладко, а и замразявам- добавям ги към микс от горски плодове.
      Благодаря ти, мила Тили!

      Изтриване
  4. Прекрасно поднесено, тертиплийската.

    Черниците са пред всяка къща в селото, където ходим често. Бил е бубарски район и са ги садили за храна на бубите след девети. Дворовете са заринати в плод - повече от месец, може би два. Стават на пестил. Питала съм се - защо е това разхищение, селските хора не са от тези, които ще оставят ей така плод да изгние бадева...но няма хора вече. Обезлюди се селото и вървим върху пестил.
    Аз много уважавам черниците, всеки път ги уважавам като ходим по селските къщи и после ръцете си не мога да се измия с дни. Така ми боядисват ноктите, че трябва да слагам лак за маскировка след черничевите угощения:)

    Не бях чувала за сладко от черници, Бети. Новинка е за мен. Вчера последно си скъсах плодчета, вече са малко и не капят така навсякъде.
    Поздрави на момичето с черниците!:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Щом казваш! Ако го бях поднесла в стъклена малка чинийка, щеше да е досущ както баба ми поднася сладката :)
      Виж за пестил не се бях сетила. Ние у дома правим от сливи с малко кайсии, навиваме го на рола и е без захар. Дано остане време да публикувам и него. Страхотен е и няма разваляне, точно като едно време...Но от черниците правя сироп с м ного малко захар, че и без нея са много сладки и после ползвам за бонбони, желета и както казвам за пълнеж, фон на останалите плодове, които са ми повече кът- малини, къпини и касис.
      А ноктите ти ще станат като нови, ако ги подържиш в малко вода с разтворено лимонтозу. Като магическа пръчка е. Стават си пак розови и чисти.
      Има още да зреят, но останаха малко, наистина. И аз искам още бурканчета и шишенца за затворя, но пък излязоха сега кайсиите и прасковите, не мога да им насмогна на плодовете това лято.

      Благодаря ти, Дори!

      Изтриване
  5. Мило черничено момиче, историята ти е невероятна, а сладкото е твоят начин да поднесеш обичта си на момчето с мотора, прелестни сте!

    ОтговорИзтриване
  6. Страхотно сладко! Много ми харесват и снимките ти! Бурканчетата изглеждат тъкмо в тон с узрелите черници!
    Кажи сега, че си ти така сладко описаното момиче :)

    ОтговорИзтриване
  7. Ами, нищо се не види в бурканчетата и затова насипах в чинийка и после до последната снимка я изядох :))
    Аз съм Лучи, а тези черници на пътя бяха като от приказките!
    Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
  8. Бети, не съм опитвала никога, но с тези любопитни спомени и вкусните черници, подозирам каква вкусотия е. Да ви е сладко - и сладкото, и животът! :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, всякакви подозрения ще изчезнат, ако си направиш :)
      Благодаря ти, мила Гери!

      Изтриване
  9. Е, няма начин да не го направя това сладко! :) Макар черницата пред нас да окапа, все ще има останало за една доза. Да видиш само как моето момче днес ще си припомни детството, като го юрна да се катери на дървото! :))) Така, де - да не стават зян черниците.
    Ти се каниш от миналата година да напишеш рецептата, Бети, а аз от поне 2 се каня да сваря сладко, но само сладкиши съм правила до сега. Ама, вече ще се поправя и днес това ще майсторя!
    Благодаря ти, мила за хубавата история и споделената рецепта! Беше ми много приятно да те чета!
    Прегръдки от мен с пожелание за прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирма, моля те, не юркай човека по дърветата! Брулнете с една пръчка, а и те са толкова узрели, че вече сами падат.
      В сладкиши също са вкусни.
      Благодаря ти мила Ирма!

      Изтриване
  10. Сигурно е много вкусно това сладко,Бети,като знам колко са сладки черниците!
    Много идейна розичка си нарисувала в чинийката.
    И аз ги харесвам с по-малко захар и сироп.
    Пожелавам един усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, вкусничко е! На мен други са ми по-любими, но наистина е интересно.

      Благодаря ти!

      Изтриване
  11. Ох, това лято, с тези вкусни спомени от детството! И аз обожавах като дете тези плодове. Скоро при мама брахме:). Страхотно сладко, с аромат и вкус на безгрижни дни! Снимките както винаги великолепни! Прекрасен четвъртък, Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, на мен май в сички сладки неща сами едни безгрижни! Как добре си го казала! Като магическа пръчка са!

      Изтриване
  12. Прекрасна история, начало и традиция, и естествено - прекрасно сладко, Бети!
    Благодаря, много ми хареса,
    сърдечни поздрави и усмихнати летни дни, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка, благодаря ти!
      Усмихнат утрешен ден!

      Изтриване
  13. Анонименюли 04, 2013

    Izvinete za latinicata no ne mojah da se vazdarja da ne otbeleja kolko e polezno sladkoto za vazpaleno garlo angina afti v ustata po lesno iznikvane na zabki pri bebeta i osht no i prepinatelni znaci nqmam pak izvinete



    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря!
      И аз съм изпадала в ситуация да нямам кирилица, и разбирам!
      Благодаря за коментара!
      Беше ми приятно!

      Изтриване
    2. Сигурна съм, че имаше още един коментар, беше пак на латиница и за плодчетата от бъз. Публикувах го от телефона си и не разбирам как е изчезнал. Моля да ме извините.Нямам представа как е изчезнал.Ако искате може отново да го напишете.
      Правила съм сироп от плодове на бъз и мармелад. Но не съм комбинирала с черници, когато узреят бъзовите плодчета няма черници. Но пък мога да замразя.
      Още веднъж благодаря за допълнението.

      Изтриване
  14. Много обичам черници и винаги се сещам за детството, когато по цял ден тичахме навън, а по улиците на село беше пълно с черници и аз не можех да спра да ям :)) Еххх ...
    Бети страхотно изглежда сладкото, предполагам, че е много вкусно!
    Сърдечни поздрави :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еви, благодаря ти за милия коментар!

      Изтриване
  15. Винаги има полъх на романтика при тебе ,Бети ! И все ме оставяш размечтана :* !
    Никога не съм правила такова сладко , макар да съм чувала за него ! Изглежда ароматно и с чудесен цвят !
    С прегръдка от мен за хубавия пост !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ив, благодаря ти! Опитай, ако има при вас! И аз не бях чувала, въпреки, че майка ми от какво ли не е правила сладко.
      Прегръдка, мила Ивана!

      Изтриване
  16. Никога не бях чувала за сладко от черници, но винаги има първи път. Предполагам, че е много вкусно и ароматно, съдейки по чудесната презентация, която ни поднасяш :)

    Слънчево и ароматно лято :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вкусничко е Ина,надявам се да успея да покажа моите любими.
      Слънце и за теб и страхотно лятно настроение!

      Изтриване
  17. Бети, сладко от черници си е рядкост. Само веднъж съм чувала от една позната, че е опитвала, но сега опитах от твоето - аз си взех повечко от сиропа, плодовете оставих за теб :)
    За разлика от момичето и момчето (кои ли са те?:)), аз винаги съм отбягвала стоенето под черници - много цапат! - и вероятно затова много-много не ги долюбвам, но екзотика е привлекателно, ще се замисля някой път да зарадвам моето момче - той ги обича :)
    Приятни пътешествия по пътищата към село за още спомени!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Албенче, аз не се сещам да съм се цапала, но пък лимонтозуто като с магическа пръчка почиства ръцете и евентуалните петна. А после с прах за пране.
      А и винаги човек може да облече нещо, на което не държи-така наречените ризи за плодобране :)
      Благодаря ти!

      Изтриване
  18. Да си призная, още се усмихвам и не мога да спра, взех да се питам моята баба защо не ни е правила това сладко. Както казва съпругът ми това днешното не са баби :):):)От мен целувки за доброто настроение, което ми поднесе.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни