Жълто гаспачо - Yellow Gazpacho



Тази година се радвам на собствена реколта жълти домати. Много им се радвам, особено на жълтите- различни цветове, форми, като едни слънца са! Първо те ми се усмихват измежду листата в градината.
И цялата тази радост не може да мине без снимки.Наистина много ми харесват, надявам се и на вас да ви допаднат и да ви доставят удоволствие!
 Разбира се при това ярко, изкушаващо изобилие няма как да не опитам да ги приготвя по всевъзможни начини. Вече ги видяхте  в няколко рецепти.
Отдавна се каня да приготвя гаспачо. Всеки знае, това е испанска студена супа от домати. Но аз, с испанската кухня се чувствам несигурна, защото освен паеля не съм приготвяла и опитвала нищо друго. Не е като с италианската, мексиканската или индийската кухня -  имам вкусов опит от предложения в ресторанти, сготвени от други хора, а и аз съм приготвяла не малко неща. С испанската нещата не стоят така.  И започнах да търся специална  рецепта за моите специални домати. Спрях се на тези рецепти: тук, тук и естествено в един испански блог

Видях какви са общите съставки в различните рецепти. В едната има даже плодове-сливи, праскови, диня, аз не посмях, като за първи опит. Сложих сок от портокал и от лимон-може би защото ми се вързваха с жълтата концепция :) Общото навсякъде беше, че готовото гаспачо трябва да престои поне 2 часа. Малко странно ми се видя, но наистина става по-вкусно.


 Преди да се разколебаете дали да продължите да четете искам да ви кажа, че стана много, много  вкусно гаспачо. Определено ще направя пак.



Продукти:

   
* около 600 г. жълти домати, разполовени
   
* 4-5 обелени и нарязани корнишони
   
* 1 голяма  жълта чушка (пипер)
   
* 2 малки водни лука- ситно нарязани
    *
сока от половин лимон

    * сока от половин портокал
   
* 3 -4 супени лъжици студено пресован зехтин
    * 
2 супени лъжици оцет, ароматизиран с латинки
   
* 2 скилидки чесън, нарязани на ситно
   
* 1 жълта люта чушка

    * щипка прясно смлян бял пипер
   

За украсата:

* авокадо
* цветове латинка
* стръкове див лук


 Приготвяне:

   
От лесно по-лесно. Сложете всичко в блендера и пулсирайте до идеална гладкост.

Ако искате сложете първо лука, чесъна, пипера, чушката и 1-2 домата. Блендирайте до много гладко, не бива да се виждат и усещат никакви осезаеми парченца. Добавете тогава останалите съставки и отново старателно пасирайте.


Сипете в стъклена купа, покрийте със стреч фолио и оставете в хладилника за повече от 2 часа. При мен се случи за повече от 6 -7 часа.  И като се върнахме от плаж си имахме една страхотна, ароматна, вкусна и освежаваща супа- гаспачо!


Може да опитате и да видите как са се съчетали аромати и вкусове и ако искате да добавите нещо от подправките. Сипете в чиниите, нарежете авокадо и стръкчета лук, наберете латинки, украсете и се насладете.
 Аз пробвах и с малко розмарин и с градински чай, хареса ми и с двете.



Ето го и латинковия ми оцет- на снимката по горе. Леко пикантен е на вкус и с прекрасен цвят. Всъщност цвета на снимката не е много наситен все още, защото добавих нови латинки. Но след няколко дена стана приятно оранжев. Латинката, както съм споменавала няколко пъти, прилича на вкуса на каперсите.
Листата, когато са пресни и свежи също могат да се ядат.



 По принцип винаги, когато украсям с цветя ястията, използвам ядливи и нетретирани с химикали цветя. Това означава, че мога да изям декорацията без притеснения. Не си позволявам да използвам за украса, в досег с храната, цветя, които са отровни, третирани или нямам информация за тях.Такива цветя стоят във вазата или до чинията, евентуално.




Желая ви жълто, слънчево настроение, топла и гальовна нощ и прохладен утрешен ден!









   

Коментари

  1. Прекрасен цвят са тези домати, Бети!
    И аз тези дни правих гаспачо и много ни хареса.
    Първият път сложих и авокадо, а втория чушка и отгоре нарязан корнишон.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на мен много ми допадна вкуса му!
      А възможностите за декорация са много- на практика всички продукти, които влизат в състава му.
      Благодаря ти, Дани!

      Изтриване
  2. Cuantas clases de tomates diferentes, no sabia que hubieran tantas. Besitos canarios.

    ОтговорИзтриване
  3. Их , че оранжевооо , любимия ми цвят заедно с жълтия :) ! А поста грее от вкусната и красиво поднесена супа ! Имам латинки , ще си направя от този оцет :) !
    Прегръдка ,Бети !

    ОтговорИзтриване
  4. Пак съм аз :)...забравих да те поздравя за реколтата ! Да са ви сладки тези доматки :) !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ивана!

      Когато се обезцветят цветчетата се изваждат, вероятно си се сетила!

      Изтриване
  5. Браво,Бети!Все си казвам,че няма повече на къде ,но всеки път предлагаш нещо ново и интересно!А снимките както винаги са невероятни!
    Поздрави и прекрасна реколта!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мими, благодаря ти за милите думи!
      Надявам се и следващите ми предложения да ти допаднат!

      Изтриване
  6. Леле, Бети, като слънца са! Като бях дете в градината на баба имаше такива жълти домати и дини, ама къде се изгубиха?! Толкова красива публикация и както винаги с интересни продукти. Страхотна реколта! А гаспачото наистина е по-вкусно като престои. Хубава вечер, Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате и аз помня жълтите дини- не ги харесвах, все ми се струваха не толкова сладки като червените. Но е вярно че изчезнаха. А жълтите домати са ми вкусни, а и колорита, който имат в чинията носи много настроение.
      Малко ми беше странно това с престоя- все едно да оставя салата с домати, краставици и лук и да я консумирам следващия ден. Когато са пасирани обаче и с останалите продукти е много, много вкусно! Радвам се, че направих и опитах това ястие.
      Благодаря ти!

      Изтриване
  7. Бети, благодаря за слънцето!
    Нашата доматена реколта беше отново пълен провал, но този път го отдавам на географски особености, че и съседът, дето е местния доматен БОГ, тази година само цъка с език;)
    Прекрасно гаспачо!
    Още много слънце ти желая!

    ОтговорИзтриване
  8. Аз ти благодаря, Марти!
    Надявам се догодина да се радвате на подобаваща реколта!

    ОтговорИзтриване
  9. Слънцето изгря по никое време, прекрасни снимки и настроени както винаги! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  10. Доматът е най-уважавания от мен зеленчук, особено през лятото. Има една великолепна "Ода за домата" на Пабло Неруда, която ми се щеше аз да съм написала, но едва ли би се доближила до неговата възхвала...та и твоите жълти домати, Бети - достойни за увековечаване в такива красиви снимки.
    Жълти и весели, особено тези с формата на Барбароните:)

    Наистина са заредени със слънчево настроение снимките ти - усмихват се:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Какъв комплимент!
      Благодаря ти за хубавите думи!

      Много драматична е тази ода, с този нож....!

      Изтриване
  11. Много цветно и колоритно!Прекрасно представяне на варианта на гаспачото. Бети, много богата реколта си произвела!Наистина слънчево е винаги при теб! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Таня!
      Колко неща мога да приготвя с тия домати, а имам и червени!

      Изтриване
  12. По-скоро часта със светлината, разполовена като домат, която се стича...Гаспачо:)

    ОтговорИзтриване
  13. Прекрасно жълто и слънчева е при теб Бети ;) Обичам гаспачо и мисля, че и в жълто ще е страхотно :) Много хубави жълти доматчета си произвела Бети!
    Прегръдки :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Иви, и на мен много ми харесват!

      Изтриване
  14. Бети, много слънчева, и свежа публикация!
    Опитвала съм гаспачо в Испания и наистина основните продукти са домати, краставица, пипер,лук и още нещо. Гарнират я по различен начин, често и с крутони или просто с кубчета зеленчуци!
    Справила си се страхотно, сякаш си отраснала с гаспачо!
    Остава да си намеря жълти домати и да го направя. И поздравления за страхотната реколта! Не знам къде мога да намеря такова изобилие! Да не би да имаш домашна ферма?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря за комплимента! Не съм отраснала, а го правя за първи път и се надявам да съм попаднала на добра рецепта.Но от прегледаните рецепти виждам , че се прави според вкуса на хората, видях и други подправки....
      Ферма точно нямам, но отглеждам зеленчуци, за домашно използване, от любопитство,а и защото не мога да разчитам, че ще намеря на пазара - особено чери домати- различни по форма и цвят. Имам няколко вида босилек...Догодина, евентуално ще пробвам и други зеленчуци, които също не се намират- брюкселско зеле, лилав карфиол, дълги репички, и разни такива. За съжаление и със семената нещата не стоят по-различно- трудно се намират.

      Изтриване
  15. Бети, толкова слънце си събрала в тази публикация, така слънчево ми стана и на мен. Благодаря, че я сподели с нас! А гаспачото ти наистина изглежда чудесно - то да го е жал да си хапне човек.
    Прекрасен утрешен ден с много усмивки и слънчево настроение! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, радвам се, че си почувствала топлината им! За мен е голямо удоволствие да ги гледам.
      Прегръдка!

      Изтриване
  16. Имаме тази година и ние жълти домати.Не ми допаднаха много по вкус,но за гаспачо ще ги употребя-ИЗГЛЕЖЖДА МНОГО ВКУСНА.....
    Хубав ден,Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. На мен ми харесват, Живи, може би защото са жълти. Опитвала ли си със затворени очи да опиташ червен и жълт домат? Усещаш ли разликата? На тези снимки липсват едни други жълти домати- с форма като на доматите Рома.Те са месести и също толкова вкусни като червените.
      Радвам се, че ще опиташ гаспачото и се надявам да ти хареса.
      Ще споделиш, нали?

      Благодаря, Живи!

      Изтриване
  17. Ohhh fantástico ! adoro el gazpacho, una bebida de mi tierra,
    pero tu lo haces mágico, con tus fotografías excelentes, el paso a paso, es un lujo!
    Te felicito,
    gracias por venir a visitarme

    saludos - feliz día

    ^^

    ОтговорИзтриване
  18. Ох, каква свежа и слънчева супичка! Точно за хубавия летен ден навън! Скоро ще мога да я направя, но червена :) У нас се очакват гроздове и гроздове червени чери домати! Жълти не посадихме, но ще поправим грешката догодина, защото и те са много вкусни :)
    Поздравления за красивите снимки, носят толкова топло и усмихнато настроение, Бети :)
    Хубав следобед от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, Тики имаш щастието да живееш близо до градината си! Това е страхотно! Аз не успях тази година да намеря семенца за един особен на цвят домат- тъмно кафяво-лилаво- зелено-червено.Чувала съм да го наричат Plum tomato. Може би го знаеш.
      Има и други неща- например лилави картофи, лилав карфиол, жълто цвекло, искам много неща, но тук не предлагат такива семена.

      Твоите думи винаги ме зареждат много и сърдечно ти благодаря!

      Изтриване
    2. Привет, Бети :)
      Познавам ги тези "боядисани" зеленчуци ;) Не сме садили, но съм купувала някои от тях от един магазин тук, в който продават интересни плодове и зеленчуци от цял свят! Направо ми е станал любим, защото за капак е и по-евтин от обикновените хипермаркети със съмнителен недозрял зарзават от Испания. Там си купувам лилави, бели и жълти моркови! :)
      Дано си намериш такива семена за догодина! Записах си твоя Wish list и ако ми попаднат тук, ще сигнализирам :)
      А относно чери-доматчетата, оказа се, че имаме и жълтички!!! Снощи Филип донесе едно миньонче от градината (колкото лешник) и каза, че е първото ни от жълтите :) Пропуснала съм тази покупка на разсад или пък не сме знаели какво купуваме... :)
      Хубав ведър и вдъхновен ден, Бети :)

      Изтриване
    3. О, Тики, ако знаеш колко ме радваш! Имам вече крилца от радост!Няма от къде да си намеря. Ходя по разни изложби на производители на семена и съм безкрайно учудена, че не са чували даже за лилави и жълти моркови, за жълта ряпа или една пъстра, като се разреже има розови облачета вътре, за лилав и жълт карфиол за лилави картофи Ще ти пиша на лични, дано имаш емейл посочен.всъщност от приятели и по най-невероятни начини си намерих семенца за няколкото вида чери домати, които си отгледах.Няма семена и за фелд салата, дори тъмно зелени тиквички едва открих... :)

      Изтриване
  19. честити ти домати. Не знам дали ще намеря жълти, но имам градински червени. ТОчно си мислех да ли да не тегля една майна на града и да си живея на село с фермата... )))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря! Готино е на село, но трябва да се изкарват пари, за сметките :)
      Иначе с удоволствие бих живаля на село.:)

      Изтриване
  20. Много слънчево това гаспачо... много цвят, напълниха ми се очите!!! Браво, Бети! Страшна си :))

    ОтговорИзтриване
  21. Stopliha me tezi krasiwi domati, a pyk latinkite wurhu supata me nakarah da se zasmeja, az si gi slagam w salatata:-))) s udowolstwie pih probwala edna porzija;-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Jana,
      вкусни са нали? И аз много харесвам леко парливият им вкус.
      Благодаря ти, сърдечно!

      Изтриване
  22. Ехааа,страхотна реколта си имаш,Бети,комплименти!И на мен ми допадат тези оранжавките,вкусни са ми и сладички!
    Каква приказна феерия си сътворила и в тази публикация,удивлява ме търпението,с което подхождаш винаги!Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  23. Благодаря, Роси!

    Интересно въздействие имат тези домати. Има и други жълти плодове, но доматите, все едно са затворили слънчеви лъчи в себе си.
    За мен не е търпение, а безкрайно удоволствие.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни