Вкусни предложения с леща. Леща плакия


 В поредица от публикации ще ви представя различни ястия, супи, пюрета и дипове, салати, кюфтенца, приготвени с леща. Повода за това е, че си купих от Германия от турски магазин няколко вида леща. Въобще не помислих тогава, че нямам свободно тегло в куфара...изпаднах във възторг от пълните рафтове с най-разнообразни видове, ....но както и да е, лещата е при мен и готвя с нея. Може би ще ми е по-близо да отида до Турция следващия път....:)



Лещата е растение от семейство Бобови. Много вкусен източник на протеини.Предпочитам я пред боба по вкусови качества и пред нахута заради по-бързото приготвяне и разнообразие от сортове.
Лещата е позната от дълбока древност и е една от основните храни в някои страни, като Индия например, където има много голяма вегетарианска група . Най-големи производители на леща са Канада, Индия, Турция. Има висока хранителна стойност, особено за веганите,  заради съдържанието си на протеини.Лещата  съдържа фибри, фолиева киселина, витамин В1 и минерали-калций, желязо, магнезий, фосфор,цинк.
Лещата общо взето се дели на по-едра и по-дребна, различава се и по цвят. Времето за готвене също е различно от около 10 минути за оранжевата, по-дребната и олющена леща до 40-50 минути за по-едрите сортове.Вкусово някои от видовете имат по- земен аромат, а някои и с лек орехов привкус. Лещата може да се съчетае с много зеленчуци. С нея може да се приготвят различни салати, чорби, крем супи, пюрета, яхнии, пълнени зеленчуци, не съм срещала десерти, но знае ли човек.....
У дома има няколко начина по които я приготвям по-често, но се случва и да експериментирам. Един от тези опити за нещо ново, който вече е трайно присъстващ в нашия дом е с индийски вкус, много пикантна, интересна и вкусна

Леща с джинджифил, синап и кимион

Днес, по молба на сина ми ви представям "Леща плакия", която, ако не запечете може да ядете като яхния. Това е една обикновена, традиционна българска  рецепта. Рецепта от нашето детство. Много вкусен начин на приготвяне, към който се връщам често.Приготвям най-често с кафявата дребна леща или с по-едрата и по-зелена на цвят канадска леща.Така пише на пакетите.

Плакията е основно ястие и вероятно, защото се поднася  хладно или със стайна температура е характерно да се приготвя през лятото. Друго характерно за плакията е, че се приготвя с чесън, домати, често се слага лимон.Количеството на чесъна е според предпочитанията, а подкиселяването, според стари книги може да се направи и с оцет, което за мен е твърде драстично, но пък много хора подкиселяват всяка супа по този начин, така че отново е въпрос на вкус.Подозирам, че е възникнало във връзка с жегите през лятото и със свойството на оцета да утолява жаждата.Има дори напитка, която се приготвя с такава цел от вода, мед и оцет.Има си и име, което знам от баба ми, соклук.Не претендирам, че е правилно написана, но така се изговаря, а не съм я срещала написана. Приготвяли са си често, когато ходят да работят в нивата, за да не носят много вода, тази напитка е действала ободряващо и утоляващо жаждата. Ако някой от вас е чувал за тази напитка, ще ми е интересно да сподели, това което знае.

 

Във всички плакии, освен основния продукт, който може да бъде боб, леща, тиквички, картофи, пиперки, патладжани, риба или някакво месо, задължително се слага лук, целина, моркови, чесън, в някои случаи и дафинов лист.Подправките, зависят от основния продукт. Основния продукт се сварява с част от ароматните зеленчуци, до редуциране на водата и пълно омекване. Задушените или сварени зеленчуци се смесват със запържени лук, морков, целина, чесън, поставят се в тавичка, покриват се с кръгчета домати и или лимон, поръсва се олио и по желание още счукан чесън и се запича във фурната докато ястието остане на мазнина. Плакията се поднася изстинала, поръсена с пресен магданоз.

Продукти:

* 250 г леща

* 1 глава лук

* 1 голям морков

* 2 резена целина 

* 4 скилидки чесън

* 1 с.л. чубрица

* 1/2 ч.л. сол

* 50-60 мл. олио

* 1-2 ч.л. сушен смлян червен пипер

* 1 малка червена чушка/пипер-сладка, не люта

* 10 чери домати

* свежа мащерка или магданоз


Приготвяне:

1.Лещата, и половината от ароматните зеленчуци, без доматите, ситно нарязани се заливат със студена вода и се сваряват на тих огън.

2.Останалите ароматни зеленчуци, ситно нарязани се задушават в загрятото олио, добавя се смления червен пипер и се разбърква 1 минута.Прибавят се към сварената леща, посолява се, добавя се чубрицата, разбърква се. Ястието се изсипва в тавичка, покрива се с кръгчетата домати, ако искате по интензивен аромат на чесън, преди доматите може да сложите ситно счукан.Печете докато остане на мазнина. 

3.След изваждане от фурната поръсете обилно с нарязан магданоз. Аз разнообразих с прясна мащерка, която придаде нов и вкусен нюанс на ястието.


  Ако нямате пресни домати или по друга причина, може да покриете с консервирани, ситно нарязани. Вариант е и със задушенеи, сгъстени домати.

  Да ви е сладко! 

Очаквайте следващите предложения с леща.

Коментари

  1. Много полезна информация за лещата! Това за оцетът не го знаех. С нетърпение очаквам следващите рецепти с лещичка :-)

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря,Лучи!
    Предполагам, за напитката говориш...Може би е разпространено в Добруджанския край, когато се омъжих, видях, че и съпругът ми го знае, и той от баба си и дядо си...Вероятно в оцета, който тогава са приготвяли в домашни условия има и някакви ензими, които подпомагат храносмилането, освен, че утоляват жаждата.По-компетентно биха се изказали диетолози.

    ОтговорИзтриване
  3. Харесвам леща, Бети,
    твоето предложение е чудесно, а снимките - неустоимо апетитни.
    Поздрави, ще очаквам и другите ти идеи, Диана

    ОтговорИзтриване
  4. Здравей Бети, блога ти е страхотен и по всичко си личи, че изпипваш всеки детайл с много любов. Благодаря ти за старанието, което влагаш! И снимките ти са толкова професионално направени! Първо ми се приисква да се пренеса на момента на прекрасната маса, а след това ме обзема благородна завист! Ех, ако можех и аз да правя толкова прекрасни снимкина моите неща...
    И аз като теб предпочитам лещата пред боба и за това ще се радвам на всичките рецепти. Чакам с нетърпение, особено кюфтенцата!:) След малко се шмугвам в кухнята да изпробвам тази рецепта, а после ще пиша как е станала лещичката!
    Поздрави, вера

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вера, сърдечно благодаря!
      Надявам се да ти допадне това ястие!
      За снимките-в никакъв случай не са професионални, дори фотоапарата ми не е такъв, оставям се да ме носи усета, чета, и въобще има много да уча...Н о думите ти много ме радват.Стъклени неща например ми е трудно да снимам...

      Изтриване
  5. Чудесен пост, снимки и рецепта, Бети! Както винаги - креативна и много полезна! :)
    Прекрасен ден! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани,благодаря ти!
      Хубава, уютна вечер!

      Изтриване
  6. Харесва ми предложението за плакия! Не съм се сетила. Готвя я на чорба; яхния; с картофи.
    Бети, с нетърпение ще чакам и другите предложения, за да разнообразя!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Тили!
      Надявам се да ти допаднат и другите предложения.

      Изтриване
  7. Не съм голям любител на лещата ,Бети ,но ти така сладкодумно си си я описала като , че ли виждам нещо ново :) ! Чудесна леща -плакия , изглежда много апетитна кацнала на виличката :) ! Тук ядат леща в първите минути на новата година , за много пари през годината :) , а много предпочитан подарък (новогодишен) е пакет леща в красива кутия , буркан или опаковка ) !
    Прегръдки ,Бети и хубав следобед !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Ивана!
      Много интересно е това, което казваш.Под каква форма? Не мога да си представя в първите минути т.е. след полунощ под каква форма я хапват!А това за подаряването на леща го запомних още предния път.Не знам нито една италианка рецепта с леща и ще ми бъде интересно да науча.

      Изтриване
  8. Много красив пост, Бети, придружен с вкусна рецепта! Композициите са много оригинални и красиви :)

    ОтговорИзтриване
  9. Ина, благодаря сърдечно!

    ОтговорИзтриване
  10. Бети, обичам много леща и благородно ти завиждам за тези видове!
    Благодаря за чудесната рецепта!
    А за снимките си знаеш!
    Прегръдка и усмихната седмица!

    ОтговорИзтриване
  11. Бетинка, страхотно, много обичам леща и съм винаги заинтересована да видя нови неща, страхотни снимки! Прегръдка и Честита Нова Година!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Павлинка,благодаря ти!
      Ще се радвам да ти харесат и другите ми предложения...
      Честита и спорна нова година и на теб!

      Изтриване
  12. Дани,благодаря!
    Мисля, че всеки знае как се прави плакия, аз само сложих чери и мащерка :)
    И ти благодаря за снимките...:)
    Хубава седмица и на теб!

    ОтговорИзтриване
  13. Много вкусно, Бети :) обичам леща :)
    Прекрасни снимки!

    ОтговорИзтриване
  14. Бети, превъзходни снимки! Ще очаквам и другите предложения, че имам няколко кг био леща, за които мъжът ми само примрънква, че не съм докоснала ;)

    Честита Нова година! С пожелание за здраве, щастие и много успехи!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Таня!
      Надявам се да ти допадне някое от останалите предложения.
      Поздрави!

      Изтриване
  15. Бети, аз понеже избягвам традиционната леща, не защото не я харесвам, а малко съм и се преситила, с интерес ще следя тази серия, за да експериментирам още в лещоприготвянето;)
    Прекрасна плакия!Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз когато открих индийските подправки с години не бях яла и приготвяла традиционна леща, но в едно заведение нямаше нищо друго веднъж и така "преоткрих " вкуса на традиционното.Беше ми вкусно.
      Благодаря Марти!

      Изтриване
  16. Страхотно предложение и невероятни снимки! Очаквам с интерес новите предложения!

    ОтговорИзтриване
  17. Lindo trabajo y muy exquisito me encantan las lentejas,abrazos y abrazos.

    ОтговорИзтриване
  18. Бети, красиво, както винаги! Дори и обикновената леща плакия изглежда различно при теб - апетитно и завладяващо! Напитката си я правя и лете, и зиме. Когато нямам мед слагам захар, но как се казва не знам. За първи път чувам названието соклук. И аз я имам като наследство от баба, заедно с разказите и за нивата. Поздрави и хубаво утре!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Снежи, благодаря ти!
      Ще трябва да поразпитам възрастни хора, може да има и друго название...

      Изтриване
  19. Благодаря за рецептата:) Лещичката стана наистина много вкусна!
    Поздрави: Вера

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вера, много ме радва, че ти е харесала!
      Благодаря сърдечно, че сподели!

      Изтриване
  20. Лещата така да ми е на сърце,Бети,че веднага ми се усмихна от твоите красиви снимки!
    Прегръдка и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  21. Прекрасни снимки, интересни предложения и голямо разнообразие на леща:)
    Аз до Германия няма да ходя, но тук в Испания също има голямо разнообразие на леща и бих пробвала от твоите рецепти Бети!Още повече че обичаме да си я похапваме лещичката:)
    С прегръдка:Дани

    ОтговорИзтриване
  22. Дани,благодаря ти! Надявам се и другите предложения да ти допаднат.

    ОтговорИзтриване
  23. Започваш серията с най-любимата ми версия на леща :) Когато за първи път я поднесох на Филип, той заяви, че не обича леща, но я опита, че беше гладен, а и нямаше друго. Толкова я хареса, че няколко пъти ме кара да я правя :) И все ме подпитваше дали не съм забравила рецептата. Пък тя си е класическа, какво да й забравям :)
    Какво ли ни чака още с твоите шарени лещови покупки :)
    Усмивка от мен, Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тики, всъщност тази публиказия е от 2013 година и следващите предложения са след този пост, така че можеш да разгледаш. И аз много обичам леща и съм публикувала доста рецепти. Достатъчно е да кликнеш долу върху леща и ще излязат всички рецепти с леща.
      Прегръдки, Тики!

      Изтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни