Захаросани теменужки - Candied violets



Теменужките са прелестни, и по-специално горските - ароматни, мънички.... Не цъфтят целогодишно както градинската теменуга и не можем да разполагаме с тях, когато си поискаме. Когато ги изсушим, подобно на лавандулата те се свиват, и стават само за чай или цветни сегменти.. Когато ги захаросаме обаче, запазвате тяхната форма и при правилно съхранение  можем да имаме по-всяко време на годината-чак до новия цъфтеж. Първите ми опити със захаросване бяха преди много години с украсата на тортата за братовчедка ми. Бях още ученичка и видях в едно немско списание захаросване на цветя, които се поставяха направо върху тортата.Техниката, която беше показана там беше потапяте на цветчето в леко разбит белтък и след това потапяне в захар. Всяка стъпка, включително измиването и подсушаването беше онагледена със снимка. Още тогава при първите си опити, забелязах, че се наслоява прекалено много захар, която прави листенцата тежки, деформира ги и при някои по-малки дори не се разбира какво е цветето.Освен това съхнат бавно, а много често накрая имаше една голяма бучко-капка стопена захар.Започнах с пръсти да намазвам цветчетата и след това да ръся захарта, опитвах с пудра, защото на снимките кристалната не изглеждаше такава, като моята...но пудрата покриваше толкова плътно листенцата, че нищо не се виждаше...Тогава смлях с кафемелачката малко кристална захар, преситих я за да отстраня получената пудра и с по-фините кристали захаросвах цветята. От няколко години редовно си захаросвам различни цветя, прибирам ги в добре затворени стъклени буркани и ги използвам, когато пожелая.Условието е да са добре изсушени.


Ето как го правя аз.


Необходими са свежи цветя, дребна кристална захар, яйчен белтък, четка, хартия за печене, по-добре е, ако имате и така наречения дехидрататор или сушилник.Може да се използва за сушене на много билки, плодове и зеленчуци.Аз го използвам доста активно целогодишно-зимата си правим ябълков чипс, захаросани цитрусови корички, а лятото суша плодове и зеленчуци, гъби и билки.




Много важно е цветята да са свежи и  хрупкави.Ако от брането до правенето им са минали няколко часа, цветовете са стояли в найлонов плик или в кошница и вятъра  ги е поизсушил, само миенето няма да е достатъчно за да ги освежи.



По принцип миенето трябва да стане в купа с много вода, в която изсипвате цветовете и внимателно разбърквате. След това цветовете, се обират-те са на повърхността, водата се изхвърля, сипва се нова студена вода и се капва пресен лимонов сок-приблизително на 2-3 л. вода сока от около половин лимон.Цветовете се оставят там за около 1/2-1 час. Между другото по този начин съживявам и зелените салати.
След тази освежаваща и изпъваща баня, изваждам цветчетата и ги поставям в ленена или гладка памучна кърпа.Завивам ги и леко ги тръскам, за да опада от тях водата. Държа ги в съд до мен на масата, като вадя по няколко цветчета, които захаросвам , а останалите стоят свежи във влажната кърпа. С тази кърпа могат да бъдат прибрани и в хладилника за известно време, ако не можете да захаросате цялото количество на веднъж.



Яйчният белтък се разбива леко с тел, колкото да не се" точи".
С помоща на четка, внимателно намазвате листенцата на цветята от двете страни и потапяте  в чашката със захар, с лъжичка поръсвате непокритите листенца, изтърсвате излишната и поставяте на хартия или нареждате в сушилника. Необходимо е да имате влажна кърпа до себе си, в която да изтривате пръстите си от засъхващия белтък, който се превръща в лепило и  може да скъса следващите нежните листенца на  цветчета.


Захарта трябва да е кристална и фина. Аз предпочитам тази, защото не покрива плътно цветчето като пудрата, а и не тежи. Приятното блещукане на светлината от кристалчетата захар също е приятен ефект. Тази захар на английски се казва caster sugar. Може да видите разликата между нашата обикновена и caster sugar на снимка в тази публикация.


Сушенето става :
1.Най-бързо в дехидрататора-по всяко време имате поглед върху цветята , с минимален риск нещо да не стане както трябва.
2. Може да стане на стайна температура- неудобното е, че заемат много място, не се знае кога ще изсъхнат всички ...зависи от влажността на въздуха в стаята.
3.Може да се изсушат и във фурната на около 40-50 градуса с вентилация и леко открехната вратичка.Не мога да кажа колко време-трябва да се проверява.


Съхраняването-няма нужда от хладилник, важно е кутията да е добре затворена-може и пластмасова, постилате я с хартия-кухненска например и нареждате цветчетата. Важно е да няма достъп на въздух, с който може да проникне и влага. Съхранявайте при една и съща температура.Може и в стъклен буркан с уплътнител на капачката.

Приложение:

За всякакви сладкарски изкушения, каквито фантазията ви сътвори.По-нататък аз ще ви показвам къде ги използвам, а се надявам да видя и вашите предложения.

По-долу съм украсила лимонови кексчета:
 

Може да украсите и торта. Аз много се колебаех за тортата за рождения ми ден. Все пак реших да я декорирам със свежи теменужки.Може да я видите тук

Могат да се изсушат и други цветя или цветчета от плодни дръвчета.

 Цветчета от бадемово дръвче.
Цветове от градинска теменуга.


Цветове от иглика






Правенето на захаросани цветя може да ви се види разточително във времето, но резултата си заслужава. А е и много приятно и релаксиращо да усещаш аромата на теменужките, да ги докосваш и да ги гледаш....

Мисля, че е излишно да споменавам, че цветята не трябва да са третирани по химичен начин...:)

Коментари

  1. Така прелъстително нежни и красиви снимки, Бети!!! Буквално ни пренасяш в нереалистично сладко царство от цветя и кристали :)
    Цветна и слънчева седмица ти желая!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мина, благодаря сърдечно за прекрасните думи!
      И аз се чувствах "магическо" докато ги правих...
      Хубава седмица и много усмивки!

      Изтриване
  2. Бети, толкова са красиви и нежни!
    Аз отдавна имам огромно желание да си захаросам цветя и цветни листенца, но непрекъснато отлагам, времето нещо не стига ...
    Сега (разбира се, не съвсем веднага:)) твоите снимки ще послужат на мен като идеално ръководство и, надявам се, ще се похваля с добър резултат.
    Хубав ден, хубава седмица и пролетно настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Албена,благодаря за коментара ти!
      Започни с малко и ще видиш как докосването на цветята е пристрастяващо...
      Хубава нова седмица и на теб!

      Изтриване
  3. Бети, то си е направо изкуство - да съхраниш красотата на цветята и да ги покажеш в нова светлина.
    Поздравления за усърдието и труда (както и за обясненията, придружени с прекрасните ти снимки).
    Сърдечни поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, благодаря за милите думи!
      Всъщност е много приятно и релаксиращо да си захаросаш малко цветя.

      Изтриване
  4. Бети, снимките ти действат като наркотик на очите ми, а придружени и със сладкодумните ти разкази всеки път ме пренасят в една вълшебна приказка на цвят, вкус и аромат!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти харесват!
      Благодаря за милите думи!

      Изтриване
  5. Изключително интересно и образователно, Благодаря за споделения опит. Когато видях снимка с теменужените кексчета, онемях. Не бях чувала за такава техника.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лидия, благодаря ти!
      Радвам се, че съм ти била полезна! Мисля, че всеки знае как се захаросват цветя...но тази година и снимах едни от любимите ми теменужки и реших да ги публикувам тук...в техниката няма нищо особено.

      Изтриване
  6. За кой ли път ме оставяш без думи ! Толкова много търпение и умение трябват за такава красота ! Браво и сърдечни поздравления ,Бети ! Разкошна си ,като всичко което правиш !
    Снимките на кексчетата сякаш са слезли от рая !
    Прегръдки и хубав април !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ив, благодаря ти!
      Търпение всъщност не е необходимо, защото виолетките разнясат своя аромат и не ти се иска да свършват, и брането им е приятно, всяко докосване до тях е страхотен релакс.
      Хубава нова седмица!

      Изтриване
  7. Колко аромат и прелест!! Прекрасни снимки и поздравления за търпението и изпълнението Бети!! Неуморна си и винаги с великолепни предложения!! Прегръдки и хубав следобед миличка!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Руми, сърдечно ти благодаря за хубавите думи!

      Изтриване
  8. Красота и аромат-всичко е прелестно-нямам думи....

    ОтговорИзтриване
  9. Бети миличка, при теб отново е много красиво иуханно, пролетно, цветно, сладко и изискано :)
    Чудна идея!
    Прегръдки Бети и усмихнат ден :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еви,
      благодаря ти!
      Радваш ме с настроението си!

      Изтриване
  10. Боже, какви ароматни кристалчета!!!!
    Стана ми пролетно, Бети! От кога я чакам тая пролет, ти ми я донесе за миг;)Хубава веч1ер!

    ОтговорИзтриване
  11. Gday! I think they are well worth it indeed! Thank you as they brightened my day! Cheers! Joanne

    ОтговорИзтриване
  12. Бети, вече съм сигурна че освен вълшебница си и горска фея! Дори и да отричаш, няма да ти повярвам! Усмивки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :)знами да не отричам...
      Хубав и слънчев април, Стефи!

      Изтриване
  13. Бети, това бурканче е просто невероятно! Представям си аромата като го отвориш посред зима... Поздравявам те за търпението, да създадеш толкова много виолетови мъниста! Невероятна си!

    ОтговорИзтриване
  14. these flowers are so beautiful & have such amazing colour <3
    this is such awesome idea to do this :)! <3

    http://coeursdefoxes.blogspot.com/

    ОтговорИзтриване
  15. Бети, захласнах се първо по снимките, после по описанието!
    Невероятна си!
    Много се радвам че сподели опита си!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тили, радвам се, че ти е харесала публикацията!
      ..и че съм била полезна.

      Изтриване
  16. Красиво, наслада - всичко!
    Захаросани теменужки е нещо, което от години вълнува мечтите ми, така и не знам защо не съм посегнала да си ги направя сама.
    За сметка на това ти ме зарадва с този ароматен разказ.
    Благодаря ти! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нелка,
      Добре дошла!
      Да ти пратя едно бурканче, ако искаш. :))
      Аз ти благодаря!

      Изтриване
  17. Бети, съхранила си истинската прелест и нежност на уханните теменужки.
    И, знаеш ли, струва ми се, че цветчетата дори не са усетили, че са откъснати - толкова са красиви и естествени.
    Поклон за търпението и майсторлъка!

    ОтговорИзтриване
  18. Изключително заразителни снимки! браво Бети,успехи за напред!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря!
      А на мен как ми липсва карането на ски тази зима...
      за сноуборд вероятно няма да се престраша :))

      Изтриване
  19. Толкова си идейна Бети…все така да си !
    И толкова теменужена публикация :) много красиво ми стана на душата:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, не смятам , че идеята е моя за захаросване на цветя. Просто реших да споделя как го правя аз и резултата.
      Благодаря, че се отби, Дани!

      Изтриване
  20. Направих си!!! Много красиви стават - като скъпоценни камъни:) Използвах обикновена кристална захар по липса на по-ситна, а вместо четка за рисуване - четка за глазиране - като се работи внимателно, не е проблем. Много благодаря още веднъж за теменужените публикации, Бети! Станаха повод за незабравим ден в гората:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Истински любител си на теменужките и ти!
      Не знам каква четка за глазиране си използвала и вероятно ти е било по-трудно, но важното е, че си удовлетворена и радостна!
      Аз също! Благодаря ти за усмивките и топлината!

      Ситна захар е тази на "Захира" с бежово-кафявата опаковка. Има в Била, обикновено.Доколкото знам имат 3 артикула-тази фирма. Нормална захар в сини, хартиени пакети от 1 кг , Фина захар в бежово-кафеви-1 кг и пудра захар в бежово-кафеви кутии по 0,500 кг

      Изтриване
  21. Анонименмай 14, 2014

    Прекрасни са ! Имам едно въпросче, понеже много ми хареса идеята.. На скоро имах имен ден и ми подариха в саксия , купена , мисля че някаква каскадна теменужка, на вид е като тези, но с по-малки, но също толкова красиви лилави цветчета с жълтичко по средата.Та се чудя, дали ще стане с нея и дали няма да е отровна ... ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тъй като тези теменужки, които споменаваш цъфтят продължително време, издържливи са и на студ, можеш да ги пресадиш в обикновена пръст, от гората например и след месец да си захаросаш от тях. За това време, предполагам ще са се изчистили от химикалите, с които са били третирани, форсирани и пръскани против болести. Лично аз не използвам за ядене цветя, купени от цветарски магазини, дори от разсадници.Предпочитам сама да си посея растението в екологична почва. Или винаги процедирам както съм описала по-горе.

      Изтриване
  22. Анонименмай 19, 2014

    Благодаря и аз от това се притеснявах :)

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни