Копривена супа - Nettle soup


Това е пролетната супа от моето детство.
Знам я от баба ми, а тя от нейната...Въпреки, че благодарение на фризера мога да я приготвям целогодишно, а и при непрекъснато подстригване на копривените стъбла излизат нови млади стръкове целогодишно, тази супа някак бележи началото на пролетта. Особено, ако си наберем сами копривата. Аз обичам да го правя и да усещам аромата на току-що откъснатите стъбълца, но съм странна гледка. Трябва да се има пред вид, че копривата е покрита с тънки власинки, които при допир отделят парлив сок. Мисля, че всички го знаят, а ако не- то, със запознанството го научават. Когато бях дете, така се запознах с копривата.
Колкото и да ми харесва приказката на Андерсен "Дивите лебеди", в която сестрата  оплита наметала от коприва с голи ръце, за да развали магията, не бих рискувала да си докарам някоя алергия. Чувала съм ,че е полезно за артритни и ревматоидни болки, но тази профилактика  не ми допада...:)  Но, знае ли човек, на какво е способен, ако е изправен пред подобна дилема...
Не винаги нося подходящи ръкавици, но пък с ножицата се справям добре. Отрязвам и с ножицата пренасям в торбичката. По-бавно е, но престоя на поляната, вслушването в шумовете на тревичките, клонките...това преживяване няма как да го получите, ако купите копривата... Колкото и грижливо да сте я събирали, е необходимо старателно измиване и отстраняване на сухи сламчици и разхождащи се буболечици. Аз я накисвам за кратко във вода, разбърквам с решетъчна лъжица и пренасям в в друг съд с вода. Ще забележите, че са изпадали песъчинки, сламки и други частици, някои от които при изплакване под течаща вода биха останали. 



След попарването копривата вече не "пари" и може спокойно да се пипа без ръкавици. Ако искате да направите салата със сурова коприва е необходимо с ръкавица да намачкате добре суровите фини листа. Но пък едно кратко попарване, около минута, свива тези парливи власинки, а копривата е запазила своите ценни качества. Ще ви представя по-нататък салатката, която правим у дома.

Въпреки, че  копривата е едно сравнително невзрачно растение, вирее на сянка и човек веднъж опарил се, внимава да не я докосне повторно, тя е много полезна. Използва се цялото растение- стъбла, листа, корени. Запазва ценните си качества, дори и да се изсуши.

Всеизвестни са полезните качества на копривата   и въздействието й върху човешкия организъм. 

- действа стимулиращо кръвообразуването
- действа пречистващо върху кръвта
- има диурутично действие и действа добре при бъбречни заболявания
- засилва метаболизма, успокоява стомаха и пречиства организма от токсини
- използва се при косопад


Копривена супа - Nettle soup

Продукти:

200 г коприва-млади стъбла, връхчета - 3-5 см
1 с.л брашно
1 глава лук
1 с.л. червен пипер
50 мл олио
1 1/2 л гореща вода
шепа сушени листа джоджен и мента
3-4 с.л. ориз
сол на вкус


За поднасяне:

парченца лимон
краве масло - по желание



Приготвяне:

1. Копривата се попарва за 1-2 минути във вряща вода и се оставя да се отцеди и изстине. Нарязва се. Ако са останали по-груби части от стъблото се отстраняват.

2. В тенджерка се поставя олиото и се загрява. Сипва се лукът и се сотира докато стане прозрачен. Добавя се брашното и се разбърква. Добавя се червеният пипер, разбърква се и се сипва водата. Оставя се да заври. Внимание-не покривайте с капак!

3. Към врящата супа се прибавя ориза. Посолява се. След 5 минути се добавя и копривата. Вари се на тих огън около 10 минути. Поръсва се  сушения джоджен и мента.
Отдавна не застройваме супите и на никой това не му липсва. И все пак :


Застройка ( по желание):

 1-2 жълтъка
 200 г кисело мляко

Жълтъците се разбивават в киселото мляко. Добавя се по малко от горещата супа, като непрекъснато се разбива. Така направената застройка се прибавя към супата, която е свалена от огъня, но все още гореща. При този начин  се избягва пресичане на застройката и същевременно яйцето е температурно обработено. Ако се наложи повторно загряване на супата- трябва да разбърквате и да не допускате завиране.


Независимо дали супата е застроена или не- поднесете с лимонов сок, парченце лимон и парченце масло.


 Без масло и без застройка супата е подходяща за вегани и е много вкусна.


Ето и лъжичката, с която съм оформила маслото.




Ако обичате коприва, ще ви харесат и тези рецепти

Бъркана баница с коприва- Nettle stirred "Banitsa"


Или кликнете на думата коприва от етикетите в ляво.

Направих актуализация на тази супа- може да я откриете тук: Копривена супа №2 - Nettle soup №2

 

Коментари

  1. Много я обичам, а твоята изглежда вълшебно, Бети!
    Чудесна рецепта в идея и снимки.
    Успешна и усмихната нова седмица, Диана

    ОтговорИзтриване
  2. Диани, благодаря ти!
    Хубава нова седмица и на теб!

    ОтговорИзтриване
  3. Коприва съм опитвала само задушена и то веднъж в живота си. Бях много малка и не помня вкуса. Но пък обичам много същата супа - не е с коприва, а с лапад/сапанк.
    Макар да не съм толкова голяма, аз също си спомням за детството с твоето предложение, Бети, за което сърдечно ти благодаря. Изглежда чудесно супичката ти и ако се сдобия с коприва, ще опитам задължително.
    Едно въпросче - как се получават тези красоти с маслото?
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на мен ми харесва със спанак и с киселец, но най-любима ми е с коприва. Лапад, май много не обичам...:)
      Гери, благодаря ти!
      Сложих снимка на лъжичката, с която съм оформила маслото.

      Изтриване
  4. Много харесвам всякакви зеленийки, а копривата е първата от тях! Чудесна супа, харесвам я точно така, малко гъста и в най-скоро време ще си направя!
    Бети, прекрасни снимки!
    Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като се замисля и аз си падам по по-гъстите супички!
      Радвам се, че ти е допаднала, Тили!
      Благодаря ти!

      Изтриване
  5. Бети, обожавам да разглеждам такива детайли, винаги гледам снимките малко повече и с интерес... Лъжичката за маслото, инструмента за лимончетата - не съм виждала такива. Изобщо цялата ти публикация много ми харесва и копривената супа и настроението, което носи! Прекрасно е всичко тук!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате,
      и аз обичам детайлите :)
      ....и разни такива джунджурийки, с които украсявам храната, а и правят сервирането красиво.
      Радвам се, че ти харесва и супата.
      Благодаря ти за сладките думи!

      Изтриване
  6. Бети, върна ме в детството с тази копривена чорбица! Така я прави и моята майка. Колко и се мръщех, ако знаеш, когато бях малка, а сега копнея за нея - промяна на вкусове :) Обичам да си я поръсвам със счукани орехи - ароматът се променя към леко гъбен. Снимките ти отново са балсам за окото! Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Снежи, реших се да я публикувам, по молба на децата,казаха, че опитвали на други места , с очакване, че ще е същата, като моята..Но или подправките били различни или имало и други "неща" в супата, които не им допадат..Та какво слагам аз в моята?!
      Винаги съм я обичала точно такава, но всеки си има традиция и вкус в приготвянето дори на тази обикновена супичка.
      Ние слагаме ореги в салатата.
      Благодаря ти за топлите думи!

      Изтриване
  7. Лъжичката е супер инструментче,Бети!
    А супата ти е точно за моята госпожица,аз малко повече клоня към лапада,но пък Дани е голям фен на копривата!
    Много атрактивни снимки отново!
    Оставам в очакване на следващата ароматна публикация :) и на предстоящата среща!
    Честити празници и сърдечен поздрав от мен! :)

    ОтговорИзтриване
  8. Бети, копривена супа ТОЧНО по този начин приготвяме и в къщи. Толкова е ароматна и полезна! Пролетта идва, щом зелените треви се появяват като основни ястия на трапезата! Толкова е зареждащо!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се,Албена!
      И на мен ми действа зареждащо зеленото, пролетта!
      Благодаря ти, че си оставила този мил коментар!

      Изтриване
  9. О, колко обичам копривена супаа! Разкошна е твоята, Зори, неустоима!
    Не съм прибирала във фризера за съжаление, но пък вече излезе и можем да се заредим със свежест и полезни вещества. И с оризче я готвя и натюр(силно препоръчвам такава - виж ако искаш тук, вариантът е много сполучлив.)
    Поздрави и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирма,
      Бети съм аз...:)
      И аз приготвям салата само от попарена коприва, ще погледна с интерес и твоя вариант!

      Изтриване
  10. Анонименмарт 31, 2013

    Чудесна рецепта, още утре ще я пробвам. Имам въпросче относно изстисквачката на лимони :) Откъде мога да си купя такава?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Анонимен,
      Рдвам се, че ти харесва рецептата.
      Пресичката ми е на WMF , по-стар модел от тази в посочения линк:
      http://www.wmf.de/shop/de_de/kuche/kuchenhelfer/zitronenpresse-clever-more.html

      Изтриване
  11. Само за мен си приготвих една в събота. Никой друг у дом не уважава копривата в супа или както и да е.

    Прекрасно поднесена!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, радвам се, че си любител, и че си направила тази супа. Всъщност тя е най-обикновена.У дома, за щастие всички много обичаме коприва. :)
      Благодаря ти, Марта!

      Изтриване
  12. Много си я обичам тази супичка. Поднесена така изглежда неустоимо. Дощя ми се ей сега на мига да тръгна да търся копривка, но ще отложа за следващото ни ходене на село.

    Поздравления, Бети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на мен ми е любима, Марта! И понякога си купувам от възрастни хора, ако ходенето ми е далечно :))
      Прегръдка!

      Изтриване
  13. У нас няма традиция за приготвяне на копривена супа, защото аз и сестра ми не я харесвахме като деца. Тия дни обаче, любимият ми се прибира вкъщи с доволен вид и казва: Виж какво ти нося! Срещнах една жена, която продаваше коприва и се сетих, че обичаш разни зелени храни, та ти взех два пакета... Много беше ентусиазиран и сърце не ми даде да кажа: Ама аз не обичам коприва. Реших да я сготвя и да ѝ дам втори шанс. Мислех да импровизирам, но случайно забелязах рецептата ти и ми се прииска да си направя точно твоята супичка. Изпълних я с много любов и резултатът надмина очакванията ми! Вече съм един от убедените почитатели на копривата:) С радост ще пробвам и другите ти предложения с тази чудесна пролетна тревичка! Благодаря ти, Бети:) Поздрав най-сърдечен!

    ОтговорИзтриване
  14. al,
    Толкова ме зарадва с коментара си!
    Това е може би най-любимата ни супа. Много се радвам, че ти е допаднала. Така я готвят едната ми баба и майка ми. Знам, че има различни рецепти, в които присъстват картофи, моркови, фиде...но всички други добавки някак разсейват очарователния вкус на копривената супа/чорба.
    Свекърва ми я приготвяше с фиде и лющян, и колкото и да се насилвах не можех да я ям :).А готвеше вкусно. Не съм предубедена към нови вкусове, но лющян слагам само на боб- понякога, на рибена чорба задължително, варя миди, на агнешка супа, на дроб сърма и толкова. Радвам се, че съпругът ми възприе моя начин на готвене на тази любима супа.
    Мисля, че копривата и джоджена са родени един за друг.
    Много ме зарадва, al!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дааа... магията е в джоджена... и лимона... Нищо повече не е нужно. В кулинарията трябва да знаеш кога да спреш:) Тази вечер я правих отново и пак стана неверояна. Твоята супа вече е и моя:) Благодаря още веднъж!

      Изтриване
    2. Много се радвам!
      Аз ти благодаря, че сподели и много ме зарадва!

      Изтриване
  15. И аз си взех една торбичка коприва и вчера вече си я приготвих. Сега идвам да си сверя рецептата ( типично за мен пост) и установявам, че никак не съм я спазила...Значи ще се наложи пак да си взема коприва! Да пробвам твоя начин:)

    Аз я измих, накълцах и запържих с няколко стръка нарязан зелен лук. Добавих гореща вода, като завря сложих ориза и микс от сушени зеленчуци. Малко масло за разкош. Не я застройвах, а и нарязах сварено яйце и малко натрошено сирене. Мислех си,че мога да ям такава супа всеки ден!
    Но трябва да опитам и твоята. Мога да ги редувам!:)

    ОтговорИзтриване
  16. В моята няма толкова аромати- само масло, лимонов сок и джоджен.:) Така ми е любима. Ще се радвам да ти допадне.:)

    ОтговорИзтриване
  17. И аз я правя със натрошено варено яйце но за другите подправки ще спазя рецептата след няколко часа ще я пробваме цялото семейство! А от къде да се сдобия с тия бижута за лимона и маслото?!

    ОтговорИзтриване
  18. До сега копривената супа я правече оли жена ми или майками. Но се съмнявам че са я правили по този начин. Лук; Домати;ориз и сол.и толкова май. поне само това ми каза да сложа жена ми.А и ние я сервираме със сварени яйца и поливаме с кисело мляко дирекно в чинията при сервиране. А от къде да се сдубия с тези бижута за лимона и маслото?!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Приборът за масло съм си купила от антикварен магазин, а за другия прибор за лимона съм писала по-горе в коментарите.

      Всяко семейство си има свои рецепти, които са им любими. Това се отнася и за копривената супа. Споделила съм как се приготвя в моето семейство, майка ми я приготвя така, и едната ми баба. Така я приготвям и аз. Това е нашата копривена супа, всяка друга би била с още нещо, но няма да е същата. Ако искате опитайте този начин. Ще се радвам да ви допадне.

      Изтриване
  19. Знаеш, че я правя, откак я открих при теб и съм предоволна, но тази година я увековечих. Не знам дали има друго стихотворение, посветено на копривената супа и то базирано на твоята рецепта :)
    https://doragspd.wordpress.com/2016/03/11/%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%83%D0%BF%D0%B0/

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Страхотна рецепта в стих! Много се радвам, че си я харесала и я приготвяш често. У нас я има през ден, толкова много я обичаме :)
      Вкарах нововъведение напоследък, ако искаш опитай. Не попарвам копривата, а я вкарвам нарязана в супата, когато оризът или просото са готови. Поръсвам джоджена и изключвам котлона. Копривата е само попарена, власинките не парят и е максимално полезна.
      Приготвям разни неща и със сурова коприва, но тази супа ми е толкова любима... :)
      Благодаря ти, че ме зарадва с този коментар и вдъхновението си!

      Изтриване
    2. така я правя, не я попарвам предварително :) Тъкмо я готвя и пак сверявам!

      Изтриване
    3. Ах, благодаря ти, Марта! Това е най-често приготвяната супа у дома. И аз много отдавна не я попарвам. Май е време да обновя рецептата и снимките също! Радвам се, че ти е харесала тази супа и много ти благодаря, че отдели време да се отбиеш тук и да пишеш! Много ме зарадва!

      Изтриване
  20. Всеки път експериментирам със супата от коприва. Идеята е , че помня един вкус от детството си и се стремя да го постигна. Мислех си ,че запържване на копривата ще и убие вкуса, въпреки че на други съставки го подобрява. Затова съм слагал копривата и директно във водата. Но копривата във врящата вода се капсулира и водата остава бистра. Не целя това. Течността трябва да поеме аромата, трябва да се смеси с копривата. Мислех да сложа копривата в студена вода и така да я завря. Това за някой ден. А днес я запържих- нещо което не съм правил отдавна. Да видя - може пък да се бъркам нещо. А за подправките на коприва , просто не се сещам коя. Доста стандартни съм пробвал - веднага избиват и освен тях не се усеща нищо. Не слагам нито червен пипер, нито моркови- вкуса на копривата изчезва. Е пожелавам си успех :) А за вас бяха моите поводи за размисъл :)

    ОтговорИзтриване
  21. Разбирам го това търсене на перфектния вкус или преследването на вкусов спомен...За мен това е Супата от Коприва. В последно време, в стремеж максимално да се възползвам от съставките, (които съм убедена, че в сурово състояние са повече) добавям копривата, сурова накрая, свалям от огъня и за кратко пасирам. За мен най-хармоничната подправка за тази супа е джодженът. Обичам салата от сурова стрита коприва. Ароматът е осезаем.
    Успех в търсенето на вкуса на твоята супа.

    ОтговорИзтриване
  22. Супичката е превъзходна! Единствено добавих морков и магданоз. Съпругът ми остана възхитен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам! Благодаря за коментара !

      Изтриване
  23. Отново я правя и минавам да ти махна! Чудна копривена супа, Бети! Бъдете здрави! С кръвта на копривата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ехаа, Марта! Много се радвам да те видя тук отново! И за супичката, че я приготвяш и харесваш! Видя ли новия вариант- с елда? Копривена супа № 2 http://vkusnosbety.blogspot.com/2023/03/2-nettle-soup-2.html

      Изтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни